Syn Londýna

Mohlo by se zdát, že knih s tématem městské fantasy je bezpočet a autoři už nemají své čtenáře čím překvapit. Příběhy jsou si podobné a jediné, čím se liší, jsou druhy nestvůr, jež se v románech objevují. Ovšem občas se přeci jen najde nějaké dílo, které nad ostatními vyčnívá, a právě mezi takové patří i Syn Londýna z pera Toma Pollocka.

knihaElizabeth Bradleyová před několika lety přišla o matku a otec je od té doby ke svému okolí apatický. Z toho důvodu Beth nemá pořádné zázemí a poslední ranou je zrada nejlepší kamarádky Pen, kvůli níž je vyloučena ze střední školy. Odteď jsou jejím domovem ulice Londýna. Jenže při jedné z jejích toulek se poprvé setkává i s druhou tváří města, s tou, která je před obyčejnými smrtelníky skryta. Město totiž nejsou jen ulice a domy, ale je to spousta živých organizmů, kteří se nejen rodí, žijí i umírají, ale dokonce mají i svou Bohyni, již uctívají.

Jenže tady je trochu problém, Bohyně již před lety ze dne na den zmizela a zbyl po ní jen její - nyní již šestnáctiletý - syn Filius, známý i pod jmény Princ uličník nebo Syn ulic. A jelikož je Filius velmi opuštěný, protože nejbližším přítelem je mu jen jeho chůva tvořená odpadky, nenechá se dlouho přemlouvat a brzy se ulicemi toulají s Beth společně. Ale není to žádné bezcílné bloudění, jelikož největší nepřítel Bohyně ulic začíná nabývat na síle, dá se očekávat, že brzy vypukne válka. Zvládne Filius s Beth naverbovat ve městě včas dostatek vojáků, anebo se všichni raději budou držet v pozadí a čekat, kdy dorazí jejich Bohyně a zachrání je?

Tom Pollock studoval tvůrčí psaní a nyní žije v Londýně. Ani jedno z toho ve své tvorbě rozhodně nezapře. Při čtení prvního dílu ze série Mrakodrapový trůn na vás Londýn přímo dýchá z každé stránky. Město v románu ožívá a Tom Pollock nevynechal jediný detail, kterým je Londýn a celkově i většina větších měst známá. Ať už jde o smog, veřejné osvětlení, odpadky, bezdomovce, toulavé kočky nebo i demolice. To vše v knize najdete a ještě mnoho dalšího, čemu všemu autor dokázal vdechnout život. Ale Město nejen žije, také má svá pravidla, která jsou daná desítky i stovky let.

Postavy jsou často bizarní a tím i jedinečné. Takové v jiné knize jistě nenajdete. Hlavní hrdinka Beth je chytrá a odvážná. Doma ji nic nedrží, a když se před ní objeví vidina velkého dobrodružství, neváhá po ní sáhnout. Ovšem již brzy zjišťuje, že nejen Syn ulic, ale i samotný Londýn s jeho dalšími obyvateli se jí dostal pod kůži a ona je ochotná pro jejich záchranu udělat téměř cokoliv. Naopak Filius je typické princátko – je drzý a arogantní, ale také velmi osamělý - a z úkolu, jenž ho čeká, má obrovský strach, nejraději by utekl. Jak má přesvědčit všechny Chodníkové kněze, Sodíkovky a Čistozářné, aby s ním bojovali proti Lešenovlkům, Kostnaté milence a jejich pánovi Reachovi - králi jeřábů?

Zpočátku může Syn Londýna čtenáři připadat zvláštní, ale román je tak poutavý, že se brzy nepozastavujete ani nad bizarními bytostmi, ani nad jejich zvyky. Příběh vás do sebe vtáhne a vy po celou dobu dumáte, jak tohle všechno nakonec skončí. Na jednu stranu by se Syn Londýna dal vzít jako dílo, které poukazuje na problémy velkých měst, ale Tom Pollock neukazuje jen to špatné, dokáže upozornit i na to krásné. A tak vás čeká Londýn nejen se svými strastmi, ale také ho zahlédnete v jeho veškeré kráse. U takové knihy se těžko určuje cílová skupina, ale věřím, že si své čtenáře jistě najde rozhodně by byla škoda, kdyby toto originální dílo zaniklo mezi dalšími téhož druhu, protože Syn Londýna je unikát.

POLLOCK, Tom. Syn Londýna. Vyd. 1, Praha a Litomyšl: Paseka, 2014, 352 s. ISBN: 978-80-7432-486-4.