Život na zkoušku

Ursula Toddová – hlavní hrdinka knihy Život za životem – není úplně obyčejná dívka. Narodí se a vzápětí hned zemře. Tím ale její životní cesta rozhodně nekončí. Umírá a rodí se stále dokola a s každým životem dostává šanci ona i její rodina na lepší život a spravedlivější uspořádání světa.

knihaUrsula je hlavní hrdinkou románu, ve kterém čtenář její osudy sleduje na pozadí důležitých světových událostí, jakými byly například obě světové války či ovládnutí Evropy Hitlerem. Jak se Ursula rodí znovu a znovu, sled událostí se pokaždé trochu změní dle toho, jak do nich zasáhne či nezasáhne. Když Ursula pozná, že její život není úplně obyčejný, pošle ji matka k psychiatrovi. Ten naštěstí dívku nepovažuje za blázna, ale naopak ji podpoří a vysvětlí jí teorii reinkarnace. Zvláštní je ale fakt, že zatímco u „běžné“ reinkarnace se člověk stává někým jiným či něčím jiným, tedy se posune na nějaký jiný stupeň života, v dívčině případě je to tak, že se vrací neustále do jednoho a toho samého života. Proč tomu tak je? Má ve svém životě dokázat něco zásadního? Dosáhne nakonec takové dokonalosti, že prožije svůj život až do konce, nebo bude pořád dělat chyby a vracet se neustále zpět? I na to vám odpoví Život za životem od Kate Atkinsonové.

Čtenáři díky opakujícím se životům mohou přemýšlet o důležitosti vztahu rodičů a jejich dětí, o tom, jak je důležité něco podniknout a ne jen nečinně přihlížet, a že hrdinství je v každém z nás, jen ho musí člověk probudit a nebát se možných důsledků. I když má Ursula možnost svůj život neustále opakovat a vyvarovat se tak možných chyb, život obyčejného člověka tak nefunguje. Žijeme pouze jednou a nemáme možnost opravovat své činy, proto bychom na tento fakt měli myslet a žít tak, abychom nelitovali svých činů a ve chvíli, kdy náš život skončí, byli spokojeni s tím, jak jsme ho žili.

Román je opravdu skvěle napsaný. Tím, jak vyprávění neustále skáče v čase tam a zpět, se román může někomu zdát matoucí, ale dle mého názoru graduje a nakonec vrcholí v úžasném závěru. Každý návrat dává člověku příležitost vidět danou situaci či událost trochu jinak a umožňuje mu přemýšlet o tom, zda již tato verze života bude správná, či nikoliv. Kromě historických událostí ocení čtenář i zajímavé postavy obklopující Ursulu i jejich vzájemné konverzace. Není tedy divu, že kniha dostala ocenění Costa Award za nejlepší román roku 2013. Ústřední myšlenka románu: „co kdyby“, zajisté napadla každého z nás. Je opravdu možné, že jedna událost může změnit chod života, ba dokonce osud celého lidstva? Tak tato myšlenka provází čtenáře od začátku vyprávění až do jeho úplného konce.

Knihu doporučuji všem čtenářům, kteří ocení dobře napsaný a promyšlený příběh, se kterým stráví čas nejen plný zábavy, ale dostane možnost zamyslet se i nad vlastním životem a jeho smyslem. Je to kniha, kterou byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Ukázka

Paní Gloverová nedokázala při pohledu na Sylviina bledá, naběhlá a žilkami protkaná ňadra, která se dmula pod pěnou krajkové pelerínky, potlačit lehce znechucený výraz. Spěšně před sebou vystrkala děti ven ze dveří. „Kaše,“ oznámila jim suše.
„Ale jak si ji Pánbůh chtěl zase hned vzít, viďte?“ řekla Bridget, když Sylvii později dopoledne přinesla čaj.
„Byly jsme zváženy,“ řekla Sylvie, „a nebyly shledány lehkými.“
„Protentokrát,“ řekla Bridget.