Pohádka pro dospělé z renesančních Benátek

Tajuplné kouzlo Benátek v 16. století. Boj dobra a zla. Vznik prvního židovského ghetta. A láska a nenávist, jež cloumají hlavními postavami. To všechno se ukrývá na více než šesti stech stranách textu v novince, kterou vydalo před koncem roku 2014 nakladatelství Knižní klub. Autorem knihy Dívka, která se dotkla nebe je Luca Di Fulvio, italský autor momentálně žijící v Římě.

knihaPokud byste na českém knižním trhu hledali Fulviovy publikace, pravděpodobně jako já zjistíte, že Dívka, která se dotkla nebe je jeho první kniha vydaná v češtině. Knižní klub připravuje vydání dalšího díla na podzim roku 2015 a podle názvu doufám, že by se mohlo jednat o pokračování recenzovaného románu. To už však příliš předbíhám.

Přestože je v názvu uvedená „dívka“, neoznačila bych ji jako hlavní hrdinku. Dívka, která sahala po hvězdách, je Giuditta. Židovka a dcera podvodníka, který poté, co vystřídal všechny možné profese, z nichž žádnou skutečně nevystudoval, se vydává za lékaře a odváží svou dceru do Benátek. Věří, že je to svobodné město, kde bude mít krásnou budoucnost. Hlavním hrdinou knihy je však někdo úplně jiný. Podvodník a zlodějíček Mercurio, který byl po narození odložen před brány nalezince. Živí se krádežemi a je mistrem převleků. Jednoho dne mu však štěstí nepřeje. Je přesvědčen, že zabil židovského kupce, a tak s výčitkami svědomí a se dvěma zloději, kteří se od něj nehnou na krok (Benedettou a Zolfem), odejde z Říma, aby se usadil jinde. Po cestě narazí na vojenskou posádku, kterou ošetřuje podivný židovský lékař. Asi už tušíte, že se Mercurio zamiluje do lékařovy dcery Giuditty. Žárlivá Benedetta mu však lásku nepřeje. Je rozhodnutá udělat vše pro to, aby je od sebe oddělila. Navíc malý Zolfo nenávidí Židy a snaží se na ně bezhlavě útočit. Mercuria však vede láska, a tak následují vojenskou posádku, stejně jako Giudittu s otcem, a dojdou až do Benátek.

Ani jeden z nich však nemá vyhráno. Je třeba zde najít živobytí a uchytit se. Zkrátka stát se součástí města, ve kterém to pulzuje životem. Autor nám příliš neukazuje místní vyšší vrstvy, tam se čtenář podívá jen sporadicky. Spolu s našimi hrdiny se pohybujeme ve světě bídy, největší chudiny, prostituce a Židů. Aby byl obrázek města dokonalý, nechybí zde zfanatizovaný mnich, který pobízí místní obyvatelstvo proti Židům. Pro malého Zolfa je to popud k tomu, aby se k mnichovi přidal a sloužil mu. Když se do všeho vloží mocní, stane se z mnicha nástroj zkázy a Židé se poprvé stěhují za brány ghetta. Přesto není jeho vznik prioritou tohoto příběhu.

Autor na dokonale vykresleném pozadí historických Benátek popisuje hlavní postavy, jakoby je sám znal. Každý z nich má srdce – někdo dobré, někdo zkažené, ale každému dá autor šanci špatné skutky napravit a najít ve skrytu duše své lepší „já“. A tak se před námi odehrává nádherný příběh podobný pohádce – ovšem pohádce pro dospělé, neboť autor se přibližuje velmi zdárně hantýrce spodiny a vulgární slova jsou tudíž na místě. Sledujeme příběh, ve kterém každý, kdo je špatný, dostane příležitost k nápravě a k odčinění toho zlého, co vykonal. Nakolik se s tím hrdinové poperou a nakolik pochopí, co je v životě správné a co ne, to už si přečtěte sami.

Nebudu prozrazovat, jak dopadl trojúhelník Mercurio – Giuditta – Benedetta. Snad jen napovím, že to je velmi napínavé. Přece jen, Giuditta je dívka ctěného židovského občana a Mercurio jen obyčejný zloděj bez minulosti a zřejmě i bez budoucnosti. Z tohoto hlediska by se k němu mnohem lépe hodila Benedetta. A ta ho miluje velmi silně. Dokáže Mercurio vybudovat takový život, aby měl Giudittě co nabídnout? Nebo zůstane na samém dně špíny a bídy a spojí svůj život s Benedettou?

Dívka, která se dotkla nebe je příběh plný lásky, touhy a snů. Je o veliké naději a ještě větším odpuštění. Budete u něj napjatí, budete se bát o životy hrdinů, určitě si vyberete svého oblíbence a záleží jen na vás, kdo to bude. Autor vám dává velmi široký prostor. Tato kniha se jistě zařadí mezi velké historické romány, např. po bok Katedrály moře (Ildefonso Falcones) či Pilířů země (Ken Follet), a bude vás bavit. Budete se k ní vracet, usmívat se i plakat. Tak jen do toho, čeká vás neobvyklý zážitek.

DI FULVIO, Luca. Dívka, která se dotkla nebe. 1. vyd. Praha: Knižní klub, 2014, 632 s. ISBN 978-80-242-4549-2.