Chcete kombinaci Deavera a Nesba? Přečtěte si Hankinse

Líbilo by se vám spojení severské a americké krimi? Pikový Jack od Jamese Hankinse tuto zajímavou kombinaci nabízí. Tento velice poutavý detektivní thriller vyšel u nakladatelství Galatea.

knihaKariéra detektiva Johna Spadera je jako na houpačce. V jednu chvíli se stal mediálním hrdinou díky dopadení nechvalně proslulého sériového vraha. Bohužel se pachatel brzy dostává na svobodu a viníkem je i ten, který ho za mříže dostal. Zločinec znovu zabije několik lidí a téměř vše padá na hlavu Spadera alias Pikového Jacka.

Naštěstí zůstává u policie, ale jeho kariéra visí doslova na vlásku.

O několik let později se objeví další psychopatický šílenec, který útočí na své oběti dost znepokojujícím způsobem. Objevuje se v převleku za dětského hrdinu Galaxa, a proto je jeho identita těžko rozpoznatelná. Technologie v masce mu dovoluje zcela pozměnit hlas a jeho proměna je díky tomu téměř dokonalá. Obětem dává na výběr ze dvou možností. Vždy je připraví o jednu část jejich těla. Vystopovat ho nebude vůbec jednoduché, navíc policistům neustále šlapou na paty novináři i vysoce postavení nadřízení. Kolik ještě bude muset umřít lidí, než se pachatel dostane za mříže?

Amerického spisovatele Jamese Hankinse můžete již znát díky jeho velice úspěšné knize Pouta. Tento napínavý thriller zaujal mnoho čtenářů. I proto se nemůžeme divit, že další kniha od tohoto autora s názvem Pikový Jack vychází na českém trhu v poměrně těsném závěsu za jeho prvotinou. Stejně jako v prvním případě se jejím vydavatelem stalo nakladatelství Galatea.

V úvodním odstavci se zmiňuji o spojení severské a americké krimi. Tento thriller nabízí příchuť obou těchto téměř samostatných žánrů. V první řadě je výborně do detailů propracovaná ústřední postava detektiva Johna Spadera. Poznáváme jeho osobní problémy, nechybí ani oblíbený nepřítel všech vyšetřovacích mozků – alkohol. Ani mezilidské vztahy nemá příliš jednoduché. Po rozvodu je stále zamilovaný do své bývalé ženy a v průběhu knihy je to citelně znát. Ani jeho vlastní syn pro něj nemá příliš pochopení a způsobí svým rodičům mnoho problémů. Všechny tyto věci dotváří celkový literární život dané postavy a ovlivňují její chování. Přestože se přímo netýkají detektivní práce, román by bez nich byl poloviční.

Vedle toho se autor nezapomněl věnovat ani samotnému vyšetřování. Policejní tým se může téměř srovnávat s tím, který vytvořil Jeffery Deaver. Hlavní postavu doplňuje parťák Dunbar, který občas dokáže Pikového Jacka pěkně naštvat. Nechybí ani další členové mužského i ženského pohlaví, kteří již nedostávají tolik prostoru. Na vše dohlíží trošku nevrlý vrchní inspektor Struthers, který dostává kapky od svých nadřízených. Díky Spaderově chybě v minulém případu tomuto policistovi hodně lidí nedůvěřuje. Přesto za ním jeho šéf celou dobu stojí, podporuje ho a chrání před vyšší mocí. Celý tým se důkladně věnuje důkazům, probírá všechny možné i nemožné teorie a několikrát se bohužel i splete. Přesto jsou jejich pátrací metody obdivuhodné. Při ranních poradách se zapojují všichni příslušníci a vzniká skvěle šlapající policejní sbor.

Nesmíme zapomenout ani na hlavní zápornou postavu. Tou je pachatel převlečený za mimozemského dětského hrdinu Galaxa. Díky měniči hlasu v masce je jeho změna identity opravdu dokonalá, proto se nebojí často vystrkovat růžky. Zajímavostí je fakt, že se v prvotním plánu nesnaží své oběti zabít.

Především rád pozoruje jejich utrpení, které se občas zvrhne až za vytyčenou hranici. Intervaly mezi oběťmi se postupně zkracují a jeho dopadení bude velice složité. Popisy konkrétních napadení jsou napsané zajímavou, poměrně brutální formou. V poslední době se právě značně krvavé a agresivní scény v knihách hodně rozšířily a boří všechny možné hranice. I tentokrát se připravte, že vás nebude čekat žádná procházka růžovým sadem.

Po spojení všech jednotlivých součástí vzniká opravdu dobrý celek. Děj je dostatečně napínavý, nepostrádá odbočky do osobního života, mnoho zvratů i omylů. Závěr je opravdu strhující a velice akční, proto bych si tuto knihu snadno dokázal představit ve filmovém zpracování. Jednalo by se o typický akční thriller, kterých již v Americe vyprodukovali velkou řádku. Na druhou stranu mezi knihami si může získat určitou výjimečnost, zatímco mezi filmy by zřejmě zapadl mezi mnoho podobných snímků. Po přečtení si budete jednotlivé detaily ještě několik dní sumírovat v hlavě, což by mělo být hlavním posláním tohoto druhu knih. Zaujmout a zároveň donutit důkladně zapřemýšlet o celém ději. To splňuje Pikový Jack na jedničku.

HANKINS, James. Pikový Jack. 1. Vyd. Ostrava: Galatea, 2014, 328 s. ISBN 978-80-87910-54-2.