Rodičovská láska silnější než spravedlnost

Knížka s podmanivě tyrkysovým obalem, na němž se vyjímá růžový motýl v uzavřené sklenici, své potenciální čtenářky navnadila dávno před tím, než vůbec vyšla. Obálka určitě také hrála svou roli, neboť je opravdu krásně provedená a zkrátka – lahodí oku. Podstatná však byla anotace a především poutavý název – Manželovo tajemství. Pochází z pera australské autorky Liane Moriarty, s jejíž tvorbou se tak čeští čtenáři mohou seznámit poprvé.

knihaMoriarty popisuje životní příběh tří žen. Cecilie je postavou, kterou můžeme nepřímo označit za hlavní. Od ní a od její rodiny se odvíjí události, které se pak prolínají se životy těch ostatních – Tess a Rachel. Cecilie je tak trochu supermatka, která dokonale zvládá domácnost, péči o tři dcery a manžela, který je jako vystřižený z ženského časopisu. K tomu je vynikající obchodnicí s nádobím Tupperware, což ji úspěšně živí. Její život se obrátí naruby ve chvíli, kdy na půdě najde dopis od manžela, který smí otevřít pouze v případě jeho smrti. I když je John – Paul plný života, Cecilii nepřestává vrtat hlavou jeho obsah dopisu.

S Tess se seznamujeme ve chvíli, kdy jí manžel oznámí, že se zamiloval do její sestřenice a nejlepší kamarádky Felicity. Tess se spolu se svým synem stěhuje narychlo k matce, aby se se vším vyrovnala a začala nový život. Je zvyklá žít v uzavřené společnosti a má problém se seznamováním. O rychlou adaptaci v novém prostředí se postará právě Cecilie, ale také Tessiin bývalý přítel, který žije stále sám a čeká „na tu pravou“. Rachel pracuje ve škole a celý život se snaží vyrovnat se ztrátou své dcery, která byla v sedmnácti letech zavražděna. Rachel nepřestává pátrat po jejím vrahovi, i když policie již léta ponechává případ otevřený. Stejně jako Tess se straní společenského života. Dokud není pozvána na Ceciliin předváděcí večer s nádobím.

Jelikož bylo hodně náročné představit zamotané životy všech tří žen, trvalo téměř třetinu knihy, než jsem se do děje opravdu začetla. Autorka psala od samého začátku lehce, svižně a poutavě. Přesto chyběla jakási jiskra, která by mě nutila knihu neodložit a číst dál. Neměla jsem zkrátka pocit, že ji chci číst dál. Situace se změnila ve chvíli, kdy Tess nabrala nový dech a začala „znovu žít“. Napomohlo tomu také Ceciliino rozhodnutí otevřít dopis. Bohužel ještě než ho otevřela, tušila jsem, co se v něm dočte, takže se nekonalo žádné velké překvapení. Od této chvíle jsem však chtěla vědět, jak to celé může dopadnout a tak už jsem knihu opravdu neodložila.

Autorka bravurně prolíná vyprávění a niterné prožitky hrdinů. Běžný dialog se mísí s myšlenkami těch, kteří hovoří, a tak v knize jakoby existovaly dva světy – ten reálný, který se zdá schovaný za snůškou lží, a ten myšlenkový, který je však velmi tvrdý a nemilosrdný. Psychologie jednotlivých postav se rozvíjí pomalu, nakonec je však dosaženo správného efektu a čtenář zjišťuje, že drží v ruce skvělý společenský román, který odhaluje tajemství, co se mohou týkat každého z nás.

I když jsem se nejprve nemohla do románu začíst, výsledný dojem byl báječný. U knihy jsem se skvěle bavila, smutnila a také se bála. Nebála jsem se však vrahů a zločinců, což jsem původně podle názvu očekávala, nýbrž o životy hrdinů a jejich sny, lásky a děti. A to je podle mě důkaz toho, že kniha dokáže chytit za srdce a oslovit své čtenáře.

MORIARTY, Liane. Manželovo tajemství. Vyd. 1. Překlad Šárka Kadlecová. Praha: Ikar, 2014, 389 s. Limitovaná sběratelská edice, 39/100. ISBN 978-802-4925-899.