Bohové sílí a válka vyvolených začíná

Návrat rozezlených bohů je dostatečně velká hrozba. A teď se objevilo další nebezpečí… Věrní čtenáři Richelle Mead se v nedávné době dočkali dalšího dílu přímo božské série Věk X2 pod názvem Nesmrtelná koruna.

knihaZnova se ocitáme v zemi RUNA, kterou ovládají technologie a náboženství jsou nejen zatracována, ale jakákoliv snaha o jejich obnovení je zcela bez kompromisu zmařena. Před 100 lety totiž náboženští extremisté málem zapříčinili úplné vyhlazení lidstva. A i když k tomu nakonec nedošlo, neprošel čin zcela bez následků. Poté, co se na lidstvu vyřádil virus Mefistofeles, zanechal v genetické výbavě každého člověka dědičný dar kain, jenž každého postihuje v různém rozsahu.

Doktor Justin March je odborníkem přes náboženství a spolu se svou strážkyní Mae Koskinenovou, jež je elitní strážkyní své vlasti, už vědí, že přeci jen jsou věci mezi nebem a zemí, které jdou vysvětlit jediným možným způsobem – bohové existují a čím více je lidé uctívají, tím více bohové sílí. Když jsou Mae s Justinem odvoláni na misi do Arkádie, každý se na úkol dívá jiným způsobem. Mae chce najít svoji nevlastní neteř, jež by se měla nacházet právě v Arkádii, ale Justin by z celé věci nejraději vycouval. Arkádie je zemí, kde je všechno naopak – technologie je zaostalá a vládne zde hlavně náboženství, které stojí i nad politikou. Jenže jak se vypořádat se svými úkoly, když už proti sobě nestojí jen bohové, ale i vyvolení? Navíc se Mae s Justinem musí v Arkádii tvářit jako pár, donutí je to konečně si přiznat své city, anebo se nadále budu oba chovat jako nedobytné pevnosti?

Richelle Mead je známou autorkou hlavně mezi mladými čtenáři. Celosvětovou slávu si získala především sérií Vampýrská akademie, na kterou volně navázala série Pokrevní pouta. Obrovský ohlas získala i série Sukuba a zatím měl úspěch i první díl z její nejnovější série Věk X. V českém jazyce zatím všechny knihy vydalo nakladatelství Domino.

Hned zpočátku se nevyhneme srovnání. V prvním dílu na nás autorka vybalila spousty pojmů a my tápali a dedukovali, co vše znamená, kdežto kniha Nesmrtelná koruna začíná povídáním o světě, v němž se nacházíme, a o lidech, kteří zde žijí. Vše si připomeneme a tak nehrozí, že se dále v ději budeme ztrácet nebo nám něco bude nejasné. A kdybychom si přeci jen nebyli jistí, součástí je i speciální slovník, který se nachází na konci knihy.

Sledujeme hned několik dějových linií, jež se různě prolínají. Mae je frustrovaná z neopětovaných citů, kdy ji Justin již několikrát rázně a ne zcela jemně odmítl. Justina to trápí ještě víc, bolí ho, když musí Mae ubližovat, ale velice se bojí o svoji svobodu. Odmítá sloužit bohu, a to i za cenu toho, že s Mae už nikdy nebude. Dále pozorujeme Tessu, Justinovu chráněnku pocházející z provincií. Poté, co Justin odjede, nastoupí Tessa jako praktikantka u jedné reportérky. Tessa je zpočátku nadšena, ale později jí začne být chování Daphne a její zvláštní otázky podezřelé. Opět sledujeme vývoj postav, ale nejvíce je patrný právě u Tessy. Už to není ta bezbranná dívka z provincií.

Když si představíme vedle sebe členění uměle vytvořeného světa, neubráníme se srovnání s tím naším. Život Arkádů řídí náboženství, svému bohu jsou zcela oddáni. Ženy musí chodit zahalené a nemají žádná práva, naopak je zde polygamie. Muž má manželky, ale dále ještě i své konkubíny – o ty se může podle svého uvážení dělit s ostatními muži. Ženy se starají o celou domácnost a jsou často trestány a muži si pořizují ženy až v době, kdy je uživí, a to bývá až kolem třicátého roku, do té doby jsou napumpovaní testosteronem a nemají ho kde vybít.

Věk X2: Nesmrtelná koruna rozhodně nedopadne jako spousta prokletých druhých dílů. Je totiž velmi povedeným pokračováním a jeho konec v nás zanechá nejen šok, ale i spoustu nezodpovězených otázek. Třetí díl si jistě nikdo ujít nenechá.

MEAD, Richelle. Věk X2: Nesmrtelná koruna. Vyd. 1. Ostrava: Domino, 2014, 452 s. ISBN 978-80-7498-039-8.