Kvalitní detektivka v hororovém hávu

U nás nepříliš známý skotský spisovatel Graham Masterton přichází na český trh s hororovou detektivkou Bílé kosti. Jedná se o první svazek série o komisařce Katie Maguirové, kterou bude postupně vydávat nakladatelství Host.

knihaJednoho chladného deštivého rána nacházejí obyvatelé farmy kosti jedenácti žen. Tento objev dostává brzy do rukou policie a započne zdlouhavé vyšetřování. Lidské ostatky byly pohřbeny v půdě již od roku 1915, proto ani nemůže být dopaden potenciální pachatel. Po ohledání kostí je zjištěna nečekaná skutečnost. Jejich majitelé byli zaživa staženi z kůže a doslova vypreparováni.

Případ se po chvíli stává neřešitelným a hrozí jeho uzavření. Avšak najednou zmizí mladá dívka a její kosti jsou nalezeny na stejné farmě. Dokonce jsou očištěny od masa naprosto identickým způsobem. Ale tehdejší vrah již musí být dávno po smrti. Snaží se jeho skutky někdo kopírovat? Ale kde si sehnal tolik podrobností o jejich provedení? Některé informace vůbec nebyly zveřejněny.

Na začátku této knihy se nekoná nic dramatického. Postupně získáváme dojem, že se bude jednat o poutavou detektivku s mystickým motivem. Vraždy se odehrávají za účelem starého rituálu, který má vyvolat zlou vílu Morrígan. Jejímu úspěšnému zhmotnění musí předcházet třináct vražd, majících konkrétní podobu a pořadí.

Právě tyto ohavné skutky nás poněkud vychylují z poklidné dráhy a posílají rovnou do horoucích pekel. Přesouváme se z prostředí vyšetřujících na samotné místo činu. Ihned poté co oběť nasedne k vrahovi do auta, je omráčena. Probouzí se připoutaná v místnosti, kde zažije největší muka svého života. Chladnokrevný pachatel odřezává kusy masa z kostí a opravdu se v tom vyžívá. Jedná se o nejsadističtější knižní scény, které jsem měl kdy možnost číst. Slabé povahy mohou začít brzy omdlévat. Jejich věrohodnost je opravdu děsivá.

Samozřejmě ani pohled mučených není o mnoho veselejší. Nejdříve zažívají šok z nastalé situace, posléze se vrhnou na odprošování. Zazní typické věty “Nikomu to neřeknu“ nebo “Udělám, co budete chtít“. Jednotlivé charaktery postižených se liší, proto se konec každého mučení lehce pozmění.  Někteří stále prosí, zatímco jiní se smíří se svým osudem. Čtenář téměř pociťuje jejich bolest, pláč i smrt. Ta se nakonec stane vysvobozením.

Detektivní zápletka je důkladně propracovaná a nabízí i několik vedlejší samostatných příběhů. Například problémy manžela Katie, který se zaplete s místním mafiánem. Při čtení se díky tomu objevuje hned několik záporáků. Totožnost hlavních pachatelů poznáváme až na samém konci. Možná si ji někteří hodně snaživí čtenáři mohou domyslet, ale rozhodně se nedočkáte jejich odhalení příliš brzy. A proto můžete být i poměrně překvapeni

Hlavní hrdinka Katie Maguirová je tentokrát téměř kladná postava. Během románu se sice jednou malinko prohřeší, ale brzy jí to jistě odpustíte. Jinak příliš nepije a jedná se vlastně o milou paní. Neustále musí bojovat se šovinismem v práci i svém okolí.  Bohužel má mnoho osobních problémů a smůla ji doprovází téměř na každém kroku. Až je s podivem, že se dokáže důkladně věnovat vyšetřování, jiní lidé by se z toho jistě zhroutili. Velkou část děje zabírají i její vztahy. Téměř každý muž s ní otevřeně flirtuje, takže je musí neustále odhánět. Jedná se o velice zajímavou postavu, kterou si brzy oblíbíte.

Graham Masterson vydal v České republice pouze několik knih. V jiných zemích se počítá mezi velice plodné autory a jeho výtvory se počítají na desítky. Bílé kosti pokračují na podobné vlně jako dosavadní tvorba. Podle svých vlastních slov rozhodně nechce psát detektivky ve stylu Agathy Christie. Nabízí velice temné a brutální scény, které jsou téměř neskutečně detailní.

Bílé kosti jsou opravdu zajímavou novinkou mezi podobně zaměřenými tituly. Pochvalu si zaslouží nejen zápletka, ale i barvité popisy ústředních scén. Celkově je kniha velice dobře zpracována. Již na první pohled vás zaujme hlavní motiv obálky a kvalita je vidět i po jejím otevření. Nakladatelství si tentokrát dalo skutečně záležet. Jsem opravdu zvědavý, zda další případy komisařky Katie Maguirové dokážou navázat na vysoko nasazenou laťku.

MASTERTON, Graham. Bílé kosti. 1.vyd. Brno: Host, 2014, 400 s. ISBN: 978-80-7491-247-4.