Sonda do mysli psychopata

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Máte chuť na velice temný psychothriller plný sexu, násilí a vražd? Potom si rozhodně nenechte ujít titul s názvem Motýlí kůže. Jeho autorem je ruský novinář Sergej Kuzněcov, který již napsal několik románů a nyní se dostává i do České republiky prostřednictvím nakladatelství Jota.

knihaNa ulicích Moskvy již dlouho nebylo tak nebezpečno. Zejména pro mladé dívky. Straší je masový vrah, který při svých zločinech postupuje opravdu nemilosrdně. Oběti si vybírá náhodně a vystavuje je obrovskému utrpení.

Mladá novinářka Xenie pracující pro jeden z ruských online webů musí vytvořit nový projekt. Za pomoci svého sukničkářského kolegy Alexeje, mladé matky Mariny a nejlepší kamarádky Oly rozjede internetové stránky o sadistickém vrahovi. Najdete na nich několik diskuzí, články od odborníků, policie i novinářů. Brzy si získávají velký komerční úspěch, ale zároveň i znechucení některých lidí.

Xenie si navíc nalézá internetového přítele, který sdílí její masochistické choutky. Dopisují si prostřednictví ICQ a společně prožívají nejednu slastnou chvilku. Brzy se do něj zamiluje. Ale bude ve skutečnosti opravdu jejím vyvoleným?

Sergej Kuzněcov napsal knihu, která je srovnávána s kultovním Sběratelem kostí. Hned na začátek bych si dovolil s tímto tvrzením nesouhlasit. Rozhodně to není z důvodu, že by postrádala jeho kvality. Motýlí kůže je psychologicky natolik dobře zpracovaný příběh, že se opravdu slavnému Deaverovu dílu vyrovná. Ale tím veškerá podobnost končí. Znát je především národnostní rozdíl. Rusko a USA jsou natolik protichůdné země, že i jejich knihy jsou diametrálně odlišné.

Tento ruský thriller není postaven na vyšetřování zločinů a téměř postrádá detektivní složku. O policistech je zmínka pouze minimálně, hlavními postavami jsou vedle masového vraha především novináři a jejich přátelé. V úvodu jsem byl z děje téměř vyděšen. Rozjezd není úplně akční a připomíná spíše společenský román. Postupem času se začíná odehrávat takové psycho, že vám opravdu nebude příliš do zpěvu.

Jednou z největších pozoruhodností je i celkový styl, kterým je kniha napsána. Prožíváme ji prostřednictvím pocitů a vyprávění samotného zabijáka. Ze začátku je to lehce neobvyklé, ale nakonec si určitě zvyknete. Nejzajímavějšími okamžiky se stávají samotné zločiny. Úchylné choutky a zkušenosti psychopata jsou napsané natolik přesvědčivě, že rozhodně nejsou určené pro slabší jedince. Popisovány jsou jeho uskutečněné násilnosti i neukojitelné představy.

Hlavní postava Xenie je mladá talentovaná žena, která řeší téměř běžné životní problémy. Ale opravdu jen téměř. Jedná se totiž o ženu s lehce masochistickými choutkami. Ty jsou na stránkách knihy poměrně široce vykresleny, takže příznivci těchto netradičních zálib si přijdou na své. Ostatně erotika je součástí celého románu. Občas díky ní téměř zapomínáme na nechutné vraždy, které jsou hlavním námětem tohoto díla. Některé úseky se budou čtenářům zdát až téměř perverzní a nechutné. Na druhou stranu se dnes posunuly všechny meze tak daleko, že mi ani drsnější okamžiky nepřijdou nějak nevhodné. A že jich opravdu není málo!

Žánrově se příběh neustále mění, což mu opravdu svědčí. Celý je založen na vztazích jednotlivých osob, jejich neřestech a touze po pochopení. Jedná se o velice brutální a pobuřující knihu, která má čtenáře především šokovat. Velký vliv má i její ruský původ, který z ní přímo vyzařuje.

Motýlí kůže je prostě thriller nejhrubšího zrna, který boří veškeré hranice. Po jeho přečtení zřejmě nebudete moci dlouho usnout. Jestliže jste ovšem příznivci podobných úchyláren, jedná se o povinnou výbavu vaší knihovny.

KUZNĚCOV, Sergej. Motýlí kůže. 1 vyd. Brno: Jota, 2014. ISBN: 978-80-7462-698-2.