Potulný rytíř a jeho chlapec

Ságu Píseň ledu a ohně lze bez okolků prohlásit za jednu z nejvýznamnějších a nejoblíbenějších v moderních dějinách žánru fantasy. Nejprve si získala zástupy oddaných čtenářů po celém světě díky silným postavám, drsnému stylu vyprávění i šokujícím zvratům, které nutily číst pořád dál a dál. To bohužel i poté, co se čtenář dostal na poslední stranu a nezbývalo mu než sáhnout po další knize, anebo - pokud dočetl i pátý díl - čekat několik nekonečně dlouhých let na to, až se George R. R. Martin uráčí dopsat další část. Díky seriálu z autorské kuchyně HBO se fanouškovská základna ještě znásobila a dnes i ti, kteří nečtou fantasy literaturu, znají Hru o trůny s jejími hrdiny. Pro tyto všechny, ale i pro milovníky kvalitní fantasy či románů ze středověku nyní nakladatelství ARGO vydalo novou knihu George R. R. Martina ze světa Západozemí s názvem Rytíř Sedmi království.

knihaRytíř se již na první pohled odlišuje od Písně ledu a ohně. Namísto bichle o přibližně tisícovce stran, často rozdělené do dvou svazků, se jedná o nijak objemnou knihu. Navíc není románem, ale kompilací tří povídek, které kromě prostředí, v němž se odehrávají, spojují dva hlavní hrdinové.

Obrovitý, nepříliš chytrý mladík Dunk je sprostého původu a v dětství žil na ulici, kde si jej všiml potulný rytíř a udělal z něj svého panoše. Hned na začátku první povídky nazvané Potulný rytíř Dunk svého dobrodince, sera Arlana z Pennytree, pohřbí a rozhodne se pokračovat v jeho šlépějích a stát se rytířem. Navíc má skvělou příležitost proslavit své jméno, protože nedaleko odsud se koná turnaj, na němž dostane šanci před zraky bohů, lordů i členů královského rodu Targaryenů prokázat svoji chrabrost. Na cestě potká drzého chlapce s vyholenou hlavou a podivným jménem Egg. Přestože jej Dunk, nyní již vystupující pod jménem Duncan Vysoký, nejprve odmítne vzít s sebou, nakonec se z nebojácného chlapce stane jeho panoš.

Hned první povídka obsahuje snad všechny ingredience, které si Martinovi čtenáři oblíbili. Rytířský turnaj je nejen ideálním pozadím pro dechberoucí i nemilosrdné akční scény, ale i pro intriky a těžká rozhodování, nechybí ani zvrat přesně takového rázu, jaký lze od mistra čekat.

Ve stínu vynikajícího Potulného rytíře se tak trochu krčí Přísežný meč i závěrečný a nejdelší Tajemný rytíř. Obě povídky jsou více než dobré, ale úrovně nejlepších Martinových prací, narozdíl od povídky, jež jim předchází, nedosahují.

Ser Duncan Vysoký i Egg mohou být snadno zařazeni k nejoblíbenějším postavám Martinovy ságy, jako jsou Tyrion Lannister či Daenerys Targaryen, ale narozdíl od většiny románových hrdinů se jedná o poměrně černobílé hrdiny. Dunk rozhodně není noblesním urozeným rytířem, ale o to více je jeho upřímná snaha zachovat se za všech situací správně a čestně o to sympatičtější. Zvlášť proto, že často ani neví, co by bylo nejlepší udělat, a i když to ví, neposlouchá hlas rozumu a raději volí dle svědomí. Egg zase představuje asi desetiletého smělého kluka, který má stejně jako jeho rytíř srdce na tom správném místě. Odpůrci klasických fantasy příběhů o kladných hrdinech bojujících se zlem se však nemusí bát, že by Martin začal brát lekce od svého předchůdce, jež se též honosil R. R. ve jméně. GRRM totiž muže i chlapce bez slitování konfrontuje se situacemi, kde jednoduše nic jako jasné dobro a zlo není.

Kniha má spíše tři hrdiny než dva. Tím třetím je úžasně propracovaný a komplexní svět Západozemí. Dobrodružství Egga a Dunka se odehrávají přibližně devadesát let před událostmi Hry o trůny. Královský rod Targaryenů stále vládne více méně pevnou rukou Sedmi královstvím a o nějaké rebelii Roberta Baratheona nemůže být ani řeč, protože tento mocný válečník se ještě ani nenarodil. Místo budoucí zhouby Targaryenů se setkáme s jeho dávným příbuzným. Ostatně knihou se mihne spousta těch, které zmiňuje Píseň ledu a ohně, nebo jsou předky dalších postav. Potulný rytíř přidává do ohromné mozaiky příběhů ze Západozemí další střípky a ještě prohlubuje už tak nesmírně bohatou historii.

V tom se však může skrývat i nevýhoda knihy. Čtenář neznalý reálií Martinova universa se snadno může ztratit v záplavě rodů, erbů, jmen urozených, prostých i levobočků, nemluvě o tom, že důležitou roli často hrají i události, jež se odehrály třeba i desítky let před povídkami. Mít přehled o tom, kdo je kdo a proč činí zrovna to, co činí, však může být obtížné i pro ty, kteří přečetli všech pět dílů Písně.

Přes tuto drobnou výtku však Rytíř Sedmi království patří k tomu nejlepšímu, co se v tomto roce urodilo na poli fantasy povídek. Jazyk GRRM je jako vždy bohatý a trefný, ale zároveň neobsahuje zbytečná slova. Překladatel Richard Podaný respektuje předchozí překlad Hany Březákové, a přestože se v souvislosti s tlumočením jmen míst i rodů Západozemí rozhořela nejedna plamenná debata, Podaného překlad nijak neubírá na síle Martinova vyjádření. Pochvalu si zaslouží i podoba knihy v tvrdých deskách a s vyobrazením dvojice hlavních hrdinů od Marca Simonettiho, malíře mnoha obrazů světa GRRM. Drobným nedostatkem může být pouze mapa na předsádce, jež bohužel nezobrazuje všechna místa, na nichž se Dunkova a Eggova dobrodružství odehrávají, natož ta, která jsou zmíněna. Pro všechny obdivovatele Martinova díla se tedy jedná o naprosto nezbytný kus do sbírky, pro ostatní o vynikající povídkovou knihu.

MARTIN, George R. R. Rytíř Sedmi království: Než začala Hra o trůny. 1. vyd. Praha: Argo, 2014, 280 s. ISBN 978-80-257-1264-1.