Nepřestávejte věřit na bohy, nemuselo by se jim to líbit

divka

Kdo z mladších čtenářů, pohybujících se v žánru fantasy, by neznal autorku Vampýrské akademie Richelle Mead. Její série jsou velmi úspěšné, a to nejen mezi cílovou skupinou, knihy si mnohdy rádi přečtou i starší čtenáři. Tentokrát autorka ovšem zabrousila do zcela jiných vod. Jak jí nový námět sedl? To se dozvíme v knize Věk X: Šachovnice bohů.

knihaJsme v blíže neurčené budoucnosti, kde svět už není takový, jaký býval. Vinou náboženských extremistů došlo k Úpadku, ale naštěstí se ještě stihlo zabránit úplnému zničení lidstva. Ovšem za cenu toho, že všechna náboženství jsou zcela potlačována, věřit ve fiktivní bytost je zakázáno, dovoluje se jen víra v Republiku. Lidé se dělí na plebejce - míšence, kteří jsou odolnější, a na patricije, ti pochází z bohaté vrstvy a zachovávají si čisté geny, ale jsou postiženi nemocí, kvůli které musí prodělávat různé plastiky a často trpí astmatem. Jejich vzájemné míšení se nepodporuje.

Nejvyšší bezpečnostní složkou jsou pretoriáni, lidé s bojovým výcvikem, kteří v sobě nosí implantovaný čip. Tento čip dokáže na základě emocí vyhodnotit situaci a podle potřeby do těla pumpuje chemikálie a hormony. Pretorián je takřka nezastavitelný. Mezi takové patří i Mae, která stejně jako ostatní jejího druhu miluje boj na všechny způsoby. Jenže teď je potrestána a má doprovázet z exilu doktora Justina Marche. Ten s její pomocí má vyřešit záhadné vraždy ve vyšších kruzích, je totiž odborníkem na náboženské skupiny a vraždy se velmi podobají rituálům.

Jejich vyšetřování má ale i své limity, musí najít vraha do čtyř týdnů, než dojde k další vraždě. A pak je tu také ta druhá věc, je možné, že se všichni mýlí? Co když přeci jen nějaké tajemné síly existují? Takové síly, které se vymykají všemu, čemu doposud věřili.

„Jsi ráda paní situace,“ tipnul si. „A bojíš se mě – nebo takových, jako jsem já -, protože se mnou najednou ztrácíš kontrolu. Bojíš se, že uvidím tvé skutečné emoce. Že ti uvidím do duše.“ Usmála se ještě víc. „Ty věříš na duši?“ [1]

Jak jsem již zmínila, Richelle Mead je již známou a úspěšnou autorkou. Tentokrát se ale odklonila od upírů, sukub a podobných potvor a přesedlala na téma bohů. A to ne jen tak ledajakých, kromě řecké mytologie se nebojí zavítat ani dále na sever, a to je v tomto směru velkým oživením. Uznejte sami, s tématem řeckých bohů dnes přichází kdekdo, ale ty severské v příbězích zase tak často nevídáme. Oproti předchozí autorčině tvorbě, která se pohybovala spíš v žánru Young adult, na vás ze série Věk X bude dýchat dospělost. Šachovnice bohů je psána úplně jiným stylem než zmíněná Vampýrská akademie. Čtení je složitější, celková zápletka je komplikovanější a vztahy jsou mnohem vyspělejší.

Čtenář je do příběhu vržen přímo po hlavě a většího vysvětlení se dočká až postupně, během čtení. A že je co vysvětlovat. Richelle Mead si se světem opravdu vyhrála a vše servíruje po částech. Nacházíme se v Americe, která je rozčleněna na části. Jednou částí je bedlivě kontrolované obyvatelstvo, které má limit dokonce i na počet narozených dětí. Za „plotem“ jsou chudší skupiny lidí, kteří se mnohdy ještě stále modlí k bohům, mohou mít dětí, kolik chtějí a obyvatelé Republiky si o nich myslí, že jsou to zvířata bez studu a vychování.

Kromě zajímavého světa a dobře vykreslených postav určitě ještě stojí za zmínku výborné zakomponování božského tématu do příběhu. Díky tomu v Šachovnici bohů narazíme na kouzla, tajemné bytosti, ale i souboj dobra se zlem. Tedy pokud se vám podaří přijít na to, kdo je opravdu zlý. Protože tento díl, ačkoliv je ukončený, v nás zanechává ještě spoustu nezodpovězených pojmů a otázek. Naštěstí druhý díl Věk X2: Nesmrtelná koruna již v nakladatelství Domino vyšel, a tak hned můžeme zjistit, jestli se v dalším dílu svých odpovědí konečně dočkáme.

[1] MEAD, Richelle. Věk X: Šachovnice bohů. Vyd. 1. Ostrava: Domino, 2014, 544 s. ISBN 978-80-7303-983-0. Str. 59