Mapa Marka Šindelky

1 1 1 1 1 (5 hlasů)

Lze v člověku číst jako v mapě? Objevovat jeho nohy, ruce, oči, uši, zaznamenávat si je do své soukromé kartografické knihovny? Možná ano, Marek Šindelka alespoň ve své povídkové knize Mapa Anny tuto možnost připouští. Chcete vědět víc? Zkuste se do jeho povídek začíst.

knihaMarek Šindelka není na poli české literatury žádným nováčkem, má za sebou i výrazné úspěchy, jako například cenu Magnesia Litera za soubor povídek Zůstaňte s námi. Recenzi si můžete přečíst zde. Přestože nelze zatím Marka Šindelku označit za zkušeného autora a zařadit ho tak do pomyslné skupiny bělovlasých starců, Mapu Anny je možné považovat za vyspělé dílo. Deset povídek pojednává o životě a hlavně o vztazích současné generace převážně třicátníků, lidí podobného věku, jako je autor sám. Šindelka tedy píše o tom, co je mu nejbližší.

Povídky jsou vzájemně promyšleně provázané, autor se ke svým postavám postupně vrací, někdy v drobných zmínkách, jindy hrají větší role. Sbírku otevírá povídka se symbolickým názvem Představení začíná. Jde opravdu pouze o symbol, protože se jedná o jiné představení. Autor uvádí na scénu postavu označenou jako Bavič. V následující Ulitě řeší Martin a Sylvie své pochybnosti ve vzájemném vztahu. Nedokážou o nich spolu mluvit, jsou proto odkázáni sami na sebe. Marek Šindelka nechává své postavy uvažovat, zda početí dítěte dokáže jejich vzájemné soužití stabilizovat. Podobná myšlenka se v literatuře i v životě objevuje velmi často a výsledek experimentu je vždy individuální.

Titulní postava Anny se objevuje v povídce Reality. Putuje s Ondřejem městem,začínají se poznávat, nacházejí se ve vzrušující a křehké fázi počínajícího vztahu. Oproti hrdinům dalších povídek jsou ve výhodě, jejich známost se nachází před vrcholem, ostatní z něj již sestupují. Ondřej a Anna tvoří v tuto chvíli referenční bod, od nějž se odměřuje velikost nudy, zklamání i frustrace. Povídku provází Bavič svou virtuální přítomností, což vyvažuje komorní ráz, jímž se obvykle podobné texty vyznačují.

Velmi zajímavě působí studie vzájemných pocitů Matěje a Andrey z povídky Kopie. Matěj se dokáže přizpůsobit, taková vlastnost, jak se zdá, by byla v partnerství nedocenitelná. Andreu vše po čase začne dráždit k nesnesení. Zní to trochu jako myšlenka z Matrixu, když počítače simulovaly ráj, lidé jej podvědomě odmítli.

Text Štafeta se na první pohled do sbírky nehodí, přesto však v ní opět jde o vztahy, i když ne partnerské a ne vědomé. Dívka, která přistoupila do kupé vlaku, na své okolí působí, manipuluje jím. Aniž by to mělo zjevný smysl. Napíná některým lidem nervy k prasknutí, pak je laciným gestem pacifikuje, jako kdyby šlo o nějakou rozmarnou hru.

Titulní text Mapa Anny postupuje po jednotlivých částech Annina těla, k nimž se váží různá vzpomínky a příběhy z jejího života. Před čtenářem se otevírají nejen podrobnosti vysvětlující některé zmínky v jiných povídkách, ale i vazby mezi jednotlivými postavami. Anna tvoří spojovací článek mezi všemi zúčastněnými, v některých případech reprezentuje i jakýsi pohled zvenčí.

V povídce Architekt nalézáme odezvy různých zpackaných staveb, padajících domů i mostů, o nichž nás čas od času informují média. Neinformují nás však o vnitřních pocitech lidí, jichž se bezprostředně týkají. To je spíše doména uměleckého vyjádření.

Poslední text Růst krystalu bilancuje, uzavírá vztahy jedné epochy. Dva páry na společné dovolené se začínají rozpadat a zatímco jeden to neustojí, ve druhém se konečně začíná chlapec měnit v muže. Je vůbec taková transformace možná? Tuto otázku může čtenář řešit společně s Markem Šindelkou.

Mapa Anny patří mezi knihy rozebírající život současné generace. Kromě Šindelkových vrstevníků v ní najdeme i zralejší postavy, nedá se však říct, že vyrovnanější či moudřejší. Marek Šindelka se snaží jít do hloubky psychiky svých postav, dopodrobna vysvětluje každé hnutí mysli svých hrdinů, nenechává je jednat náhodně, vše zdůvodňuje. Podrobnost popisu je občas až za hranicí pravděpodobnosti. V každém případě však autor dokázal, že má své místo v horních patrech české literatury a jeho předchozí práce nebyla oceňována náhodou.

ŠINDELKA, Marek. Mapa Anny. Vyd. 1. Praha: Odeon, 2014, 126 s. Česká řada (Odeon). ISBN 978-80-207-1577-7.