Hvězdy od sousedů

tvar

Dříve jsme s touto zemí měli společného víc než jen státní hranici. Byli jsme jeden stát, a proto se není čemu divit, že i mnoho hereckých hvězd nebylo známých jen na Slovensku ale i u nás. V publikaci Hvězdy odvedle a jejich stopy nejen v českém filmu se čtenář seznámí s třiceti z nich.

knihaRobert Rohál ve své knize představil třicet herců i hereček, kteří hráli i hrají kromě slovenských filmů i v těch českých. Někteří z nich byli známí především díky legendárním „slovenským pondělkům“, které dříve běžely na tehdejší Československé televizi. Pamětníci určitě rádi zavzpomínají a mladší seznámí s hvězdami, které jsou jim sice povědomé, ale neumějí si je třeba zařadit. Další pak patří mezi hvězdy, jež se proslavily až v nedávné době.

Nachází se zde profily herců, kteří jsou známí dodnes, těch, kteří už byli dávno zapomenuti, ale i těch, co jsou slavní především dnešnímu divákovi. Například jméno Maroš Kramár zajisté znají snad všichni. Je to herec, který v současné době moderuje televizní show Zázraky přírody. Také objevil například ve filmech Za humny je drak nebo Královský slib. V již zmíněném televizním pořadu překvapil Kramár svým uměním mluvit česky. I když sám přiznává, že to občas není jednoduché: „ Ve stresu mi automaticky nabíhají slovíčka z mateřštiny. Štáb mě hlídá. Když mě jednou dvakrát zastaví, že jsem se spletl, začnu cítit ještě větší nervozitu. Přemýšlím, jestli to říkám správně, tím pádem nejsem uvolněný a už je to se mnou všechno špatně.“

Další, koho není třeba představovat, je zajisté pan herec Marián Labuda starší. V naší krajině proslul především rolí řidiče Pávka v komedii Vesničko má středisková. Mladší generace pak zajisté zná Táňu Pauhofovou, jež se objevuje v řadě dnešních komedií i v několika pohádkách. Princeznu si zahrála v pohádce Čert ví proč a hodnou služebnou Aničku zas v Lásce rohaté. Její talent je ale všestranný, a tak se objevila i v komedii Román pro muže nebo v dramatu 3 sezony v pekle.

Kromě tří výše zmíněných herců, jimiž jsem chtěla čtenáře nalákat na přečtení Hvězd odvedle, se v publikaci nachází dalších dvacet sedm neméně důležitých a známých osobností, které ovlivnily českou hereckou scénu. Každý herec je představen v krátkém úvodním medailonku, ve kterém je uvedeno místo a datum narození, v některých případech i úmrtí a krátké seznámení s jeho kariérou. Poté následuje delší text, v němž se člověk dozví podrobnosti o herecké kariéře, pár informací ze soukromého života a často je zde uvedena i zajímavá historka, jež může překvapit, pobavit i dojmout.

Knihu doporučuji všem, co mají chuť si zavzpomínat na éru, kdy slovenští herci běžně patřili do českých filmů a naopak. Je možné, že po přečtení těchto krátkých medailónků bude mít člověk chuť si seznámit se s jejich delšími biografiemi. Knihu pak také ocení ti, kteří znají herce ze současných filmů, ale nedokáží si je zařadit. Je to zkrátka kniha pro všechny, kteří se zajímají o kinematografii, a to o tu současnou i o minulou.

ROHÁL, Robert. Hvězdy odvedle a jejich stopy nejen v českém filmu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5290-7, 168 s.