Barbara Larriva: Poppy, příběh lásky a odpuštění

Je to omamný příběh. A teď je na čtenáři, zda-li se plně ponoří do snivé a opojné atmosféry nebo zda-li právě to mu bude vadit a knihu odloží. Autorka je zajímavá i tím, že knihy jsou pouze jejím koníčkem a naplno se věnuje svému vlastnímu útulku pro opuštěné kočky v Arizoně. Možná se do celého příběhu promítla i její vlastní naplněná touha po lásce a odpuštění věnované někomu, koho už osud a život zdánlivě nadobro zavrhl.

knihaOpuštěné kočky… zraněné, odmítnuté, bolavé… I taková byla jedna postava z příběhu o Poppy, dívce s rudými vlasy jako vlčí mák a s šedýma očima. Její role v příběhu je až éterická  a byly chvíle, kdy jsem nevěděla, zda-li se na její příchod těším, nebo mě naopak svou tajemností irituje.

Vždyť uváděla do zmatku a omylů i samotnou ubohou starou ženu! A s tou jsem už v tu chvíli měla jako čtenář soucit…Allegru Alexanderovou, stárnoucí hollywoodskou hvězdu, o které celý příběh je! Co musím autorce opravdu s velkou poklonou uznat, je její schopnost popsat barvitě a do hloubky přemýšlení stárnoucí mysli a duše, která stojí na prahu mezi životem a smrtí.
Příběh čtenáře napůl omámí

Snad právě kvůli Allegře, která se ocitá v nezáviděníhodné situaci, kdy se její dny pomalu krátí a čeká ji pravděpodobně umírání v nemocnici, se příběh dostává do zcela jiné roviny. Jsou chvíle, kdy se lidské vnímání mění. Kdy začínáte mít jiné myšlenky, kdy ztrácíte kontakt s realitou, byť jsou to jen malé chvilky. Cesty do hloubky své duše, nevědomí, podvědomí, kde to vlastně v těchto chvílích jsme? Právě tento stav dokázala Barbara Larriva velice hezky zachytit ve své knize.

Dává to celému příběhu nádech, který může stejně tak čtenáře nesmírně lákat a přivádět ho do zvláštního stavu, jako ho naprosto rozčilovat může to být důvod, proč knihu odloží. V každém případě se ale vyplatí knihu dočíst, protože – co já vím, můžete si na ni jednoho dne vzpomenout. Že i chvíle, které se zdají beznadějné, se mohou změnit opět ve sluncem zalitý den. Nemusí, ale mohou…

Poppy je příběh, jenž asi nepatří k těm, ke kterým bych se ráda vracela, jako je třeba Malý princ nebo Bachův Most přes navždy, ale je to kniha, ze které mi zůstal celkem hezký čtenářský dojem, v němž převažovalo právě to pochopení umírající duše. Bilancování, znovuotevírání starých ran a nahlížení na svůj život ze zcela jiné perspektivy. Právě z takové, která přichází s věkem, zkušenostmi a se ztrátou světských priorit. Chvíle, kdy zůstane jen nahá duše, která teprve ví, co pro nás je nebo v minulosti bylo důležité.

Cesta bolestným prozřením Allegry je cestou, kterou třeba někteří ze čtenářů také znají nebo k ní časem dojdou. Poppy a její pomoc se nevnucuje, je tak lehká a pouze nabízející, že se někdy zdá, že ta dívka neexistuje. Nebo existuje někde blízko každého z nás?

No, je to ideální kniha pro sychravé podzimní večery, kdy budete mít chuť si sáhnout až na dno své duše.

Anotace knihy:

Stárnoucí hollywoodská hvězda Allegra Alexanderová přichází do nemocnice vyslechnout neúprosný ortel lékařů: nádor v pokročilém stádiu a jen několik měsíců života… slavné a bohaté herečce uvyklé na hýčkání muži i fanoušky, se hroutí svět – ale zároveň si přeje jediné: konečně „opravdu“ zemřít. Vnitřně zemřela po tragických událostech ve své rodině už před mnoha lety…

Allegru začne ale po několika dnech v nemocnici navštěvovat neznámá malá dívka: nikdo ji dosud neviděl, nikdo neví, odkud přišla. Je to záhada, objevuje se nečekaně, zato však v pravou chvíli. Pomalu začíná nemocnou Allegru vracet do života, dodává jí energii a naději… Na celý svůj složitý a dlouhý život začíná nahlížet v úplně jiném světle a stanou se i další nepředvídané věci a vše do sebe zapadá…

Svižně napsaná kouzelná knížka o síle naděje a lásky, která se čte jedním dechem, má na čtenáře doslova terapeutický účinek – a překvapí velmi neočekávaným vyústěním.

[1] LARRIVA, Barbara. Poppy. Vyd. 1. Praha: Synergie Publishing SE, 2014, 142 s. ISBN 978-80-7370-312-7.