Povídky, které vás zasáhnou do morku kostí

Daphne du Maurier je oblíbená autorka povídek i románů. Je často označována za současnici slavné královny detektivek – Agathy Christie. Možná také díky tomu je její jméno trochu schováno v pozadí. Nakladatelství Motto nyní vydalo sbírku jejích raných povídek s názvem Loutka a jiné povídky, které dokážou zasáhnout hluboko do duše a odhalit kus skutečného „já“ snad každého čtenáře. A pokud budete tvrdit, že jste se alespoň s jednou z postav ani na chviličku neztotožnili, nebudete k sobě upřímní. Šokující na tom je, v jak mladém věku autorka tyto povídky psala a co všechno už si byla schopna uvědomit o životě a jeho strastech.

knihaNová sbírka představuje třináct povídek, které Daphne du Maurier napsala do svých 23 let. Podle anotace některé z nich napsala dokonce v devatenácti letech. Všechny do jediné přitom vystihují hluboko uložené pocity hlavních postav a odhalují životní události s mrazivým, často až bezcitným akcentem.  Tyto krátké příběhy čtete a říkáte si, jak ji tohle mohlo vůbec napadnout? Východní vítr přináší poměrně běžný a naprosto očekávaný problém nevěry. Autorka ho však zasadila do zcela neobvyklého prostředí, kdy dochází ke střetu dvou odlišných kultur. Do „domácího“, dobře známého prostředí proniknou cizinci, kteří jsou domorodými obyvateli přijati na krátký čas mezi sebe. Najde se však žena, kterou cizost přitahuje víc, než je zdrávo, a tak snadno ztratí hlavu. V povídce A nyní se obraťme k Bohu, našemu otci zase autorka ukazuje na životní cíl, za kterým si každý z nás kráčí, nevnímaje problémy kolem sebe. Když se nad tím opět zamyslíme, kolikrát se každému z nás něco takového stalo? Ne vždy se díváme kolem sebe, abychom zachytili hloubku neštěstí někoho kolem nás. A naše sebestřednost snadno vyústí v tragédii. Hlavní postava tohoto příběhu navíc prokázala naprostou bezohlednost a až nechutnou lhostejnost, přestože by ve svém postavení měla vnímat tragédii víc než kdo jiný.

Takto bych mohla pokračovat a rozebrat jednu povídku po druhé. To už by však nebyla recenze, ale úvaha. Je ovšem pravda, že tato sbírka by si ji rozhodně zasloužila. Přestože nejsem povídkový typ, krátké příběhy Daphne du Maurier mě velmi rychle pohltily, nutily mě číst stále dál, ale zároveň se tu a tam zastavit a popřemýšlet nad daným tématem. Najdete v nich lásku, zradu, zášť, žárlivost i vychytralost. Některé ukazují hlavní postavy pouze povrchně, některé je odhalí velmi niterně. Rozhodně se však nebudete ani chviličku nudit.

Pokud hledáte příběhy k ukrácení času, k poučení či zamyšlení, rozhodně doporučím po této knížce sáhnout. Třeba vás autorčin styl uchvátí natolik, že zatoužíte i po některém z jejích románů. Já už se rozhodně těším na další její práce, které postupně nakladatelství Motto vydává.

DU MAURIER, Daphne. Loutka a jiné povídky. 1. vyd. Brno: Motto, 2014. ISBN 978-80-267-0207-8.