Návrat malých šedých buněk…

Světovou premiéru nového případu slavného detektiva Hercula Poirota jste patrně zaznamenali. Především jste-li milovníky knih Agathy Christie, případně sledujete-li detektivní příběhy televizního Poirota v podání Davida Sucheta. Proč zmiňuji v knižní recenzi i filmovou/seriálovou roli a jejího představitele, to prozradím níže. Nyní ještě připomenu pro ty, kteří by snad tuto velkou literární novinu nezaznamenali, že autorkou není Agatha Christie, ale autorka kriminálních a thrillerových příběhů Sophie Hannah.

knihaJelikož vnuk slavné spisovatelky dal svolení, aby nejoblíbenější postava jejích detektivek znovu ožila, chopila se Sophie Hannah pera a vytvořila poutavou kriminální zápletku, velmi, opravdu velmi podobnou těm, které tvořila královna detektivek. Hlavního hrdinu již pravděpodobně představovat nemusím. Zatímco v knihách Agathy Christie ožívají vždy noví hlavní hrdinové a Poirot se svými pomocníky jsou jen vedlejší figurky, jež brilantně rozlousknou a objasní případ, Hannah ze slavného detektiva vytvořila hlavní postavu. Druhou – rovněž hlavní postavou – je Catchpoole pracující pro Scotland Yard. Catchpoole je především vypravěč příběhu a v porovnání s nadmíru inteligentním Poirotem je vylíčen jako naprostý šašek. Nic mu nedochází, na všechno se musí Poirota ptát, leč – a to nacházíme i v Agathiných knihách – čas od času řekne něco užitečného, co Poirota přivede na správnou stopu, sám však netuší, jak případu pomohl.

Příběh začíná ve chvíli, kdy Poirot večeří v oblíbené kavárně. Náhle dovnitř vtrhne očividně ustrašená žena, která se zpočátku zdráhá, pak se mu však svěří se svou úzkostí. Informuje ho o strachu o svůj život, vysloví podivné tvrzení, že její smrtí bude spravedlnosti konečně učiněno zadost a varuje ho před dalšími úmrtími. Krátce na to se Poirot setkává s Catchpoolem a dozvídá se o třech mrtvých nalezených v luxusním hotelu. Všichni jsou srovnáni do obřadní polohy a uvnitř jejich úst je nalezen manžetový knoflíček s iniciálami JIP. Zatímco Catchpoole nechce o podivné návštěvnici kavárny nic slyšet, Poirot je přesvědčen, že je zde jistá souvislost. V tu chvíli začíná zapojovat své brilantní myšlení a nutí Catchpoolea o totéž. Pouští se do sáhodlouhých rozborů situace, chvílemi až zbytečných a zdlouhavých. Čtenář navnaděn perfektním startem se začíná nudit… Situace se opět trochu zrychlí a začne být zajímavá ve chvíli, kdy Catchpoole osvobozen od Poirotova ostřížího zraku odjíždí do vesnice, odkud mrtví pocházejí, a dozvídá se zajímavý příběh.

Zmíněný příběh čtenář bude číst do konce knihy ještě několikrát. Snad každá dosud živá postava zamotaná do případu jej bude znát a s malými obměnami vyprávět. Poprvé to může být zajímavé. Podruhé, potřetí atd., už to tak zajímavé není. Sophie Hannah dokázala po vzoru Agathy Christie vymyslet perfektní, místy trochu nereálnou zápletku, kterou obalila klubkem lží a mystifikací. Umně si tak pohrává s myslí čtenáře, který sice tuší, ale je neustále naváděn do slepých uliček. Zatímco Agatha Christie naznačí okolnosti, věnuje se hlavním postavám a prakticky až ke konci nechá vystoupit Poirota s dokonalým rozuzlením, kdy čtenáři padá brada překvapením, Hannah točí problematiku vražd neustále dokola. Pořád je vymýšlen tentýž příběh, vždy s nějakou malou odchylkou, a čtenář se zkrátka nudí. Sice má mnohem živější postavy a propracovanější psychologii než Agatha Christie, její geniality však nedosahuje. To, co Hannah popisuje zdlouhavě na více než třech stovkách stran, by zvládla Christie mnohem bravurněji na dvou stech.

Přes zmíněné nedostatky Hannah dokázala oživit na stránkách své knihy Hercula Poirota téměř dokonale. Spíše než toho románového připomíná zfilmovaného Poirota v podání Davida Sucheta, což vůbec není na škodu. Jako první pokus o navázání na královnu detektivek je kniha velmi zdařilá a už nyní se těším na další případy. Jen doufám, že se Hannah vžije do řemesla o něco hlouběji a vyprávění bude svižnější a s menším počtem „hluchých“ míst.

HANNAH, Sophie. Poirot: Vraždy s monogramem. Vyd. 1. Překlad Edda Němcová. Praha: Knižní klub, 2014, 338 s. ISBN 978-802-4245-942.