Italská renesanční odysea

Iny Lorentz je pseudonym, pod nímž se skrývá dvojice autorů píšící jednu skvělou knihu za druhou. Českým čtenářům je nejznámější středověká sága o kočovné nevěstce, která se z kupecké dcery propadne až na samé dno, aby se vlastní pílí a touhou po pomstě dostala mezi šlechtu. Protože jsem, jako mnoho jiných čtenářů, této pentalogii zcela propadla, těšila jsem se na novou knihu zaměřenou na italský středověk. Název Lvice a krásně vyvedený přebal sliboval skvělou zábavu, napětí, romantiku i dobrodružství.

knihaHlavní hrdinkou knihy je mladá šlechtična Kateřina, jejíž otec je Němec a matka Italka, která se vzepřela své rodině a prchla do Německa. Po její smrti se Kateřinin otec vrátil do Itálie, kde se stal kondotiérem slavné Železné roty a vmísil se do politických machinací mezi jednotlivými pány.  V Německu na zchátralém hradě nechal nejen svou nepříliš krásnou dceru, ale také dluhy. S ní se poprvé setkáváme ve chvíli, kdy veze polovinu splátky otcovu věřiteli, mocnému kupci a zároveň svému sousedovi. Netuší, že úskočný a mocichtivý kupec ji zajme, uvrhne do hluboké jámy a rozhodne se ji provdat za svého přihlouplého syna. Ani jednoho z nich nenapadne, že se Kateřina jako zázrakem z jámy dostane, prchne na svůj hrad a odtud se vypraví za otcem do Itálie.

Když Kateřina doputuje do rodné země své matky, zjistí, že otec i bratr byli brutálně zavražděni a jediným dědicem Železné roty je ona sama. Najednou se kolem ní vyrojí plno neznámých mužů, kteří pomlouvají jeden druhého a všichni po ní žádají, aby je jmenovala kapitánem roty. Díky své chůvě, která ze svých mladých let zná jednoho z vojáků a ví, že mu lze důvěřovat, se začne pomalu orientovat v situaci. Aby však nevložila moc do nesprávných rukou, stane se kapitánkou sama a vede své vojáky do boje. Musí se při tom rozhodnout, komu věřit a na koho si dávat pozor. A to je skutečně problém. Nejen pro Kateřinu, ale především pro čtenáře.

Už když jsem knížku otevřela a v úvodu spatřila seznam postav plný italských jmen, začala jsem tušit, že příběh bude chaotický. Některá jména mi byla známá – jednalo se o historické osobnosti, jiná neznámá – fiktivní postavy. Přestože se trochu v dějinách středověké Itálie orientuji, tato kniha mě naprosto zmátla. Ať jsem se soustředila sebevíc, takřka až do samého závěru jsem si nebyla jistá, kdo je s kým spolčený a kdo je nepřítel. Příběh byl vystavěn především na politických úskocích a na bitvách, které byly bravurně popsány. Přesto to bylo trochu málo na dobrou knihu. Hlavní osa děje – Kateřina a její budoucí láska, o které po celou dobu neví - je předvídatelná od samého začátku a netuší to snad jen ona sama. Na posledních pár stránkách pak dochází k prudkému obratu a ona zjišťuje, že muž, kterého považovala celou dobu za nepřítele a hnusila si ho, uchvátil její srdce. Opravdu? Je to možné? V jediném okamžiku si uvědomit obrovskou lásku a vášeň?

Ač počátek knihy sliboval skvělé čtení ve stylu kočovné nevěstky, zbytek knížky mě zklamal. Kateřina byla příliš neutrální, nedokázala jsem si ji zamilovat, ani nenávidět, a větší sympatie si získal spíše její budoucí choť. Možná, že kdyby se on stal hlavní postavou, byl by příběh trochu smysluplnější. Ostatní postavy na tom byly podobně a při složité orientaci mezi jednotlivými jmény jsem se často přestávala soustředit na hlavní děj.

Doufám, že další knihy Iny Lorentz budou mít méně postav a větší orientaci na děj. Popis prostředí, bojů i neobvyklých milostných scén byl vynikající jako vždy, a proto je mi líto, že nesnadná orientace v politické situaci a cizích jménech mi čtenářský zážitek znepříjemnila. Přesto chci knížku doporučit čtenářům Iny Lorentz, milovníkům středověké Itálie i historických románů. Zážitek z četby je vždy individuální a je třeba brát na to ohled.

LORENTZOVÁ, Iny. Lvice. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 479 s. ISBN 978-80-242-4376-4.