Existuje cesta ven?

Kniha Labyrint: Útěk, kterou u nás nedávno vydalo nakladatelství Yoli, se těší velké popularitě, čemuž jistě pomáhá i fakt, že do kin právě přichází stejnojmenný film natočený právě podle knihy Jamese Dashnera.

knihaDystopický příběh začíná ve chvíli, kdy se Thomas probudí ve velké, tmavé a uzavřené krabici. Je vystrašený a zmatený, protože jediné, co si pamatuje, je jeho jméno. Když se otevřou dveře a mladík se podívá ven, stojí kolem něj tlupa přibližně stejně starých kluků. Jak později zjistí, ti všichni žijí na prostranství uprostřed obrovského temného labyrintu. Onomu prostranství hoši říkají Plac. Je to místo, kde pěstují obilí, ovoce či zeleninu, chovají zvířata, mají zde příbytky a hlavně zde jsou v bezpečí, protože je celý Plac obehnán zdmi labyrintu, ve kterých jsou přes den otvory, jež se na noc zavírají. K chlapcům se tedy nedostanou rmuti, příšery, které pod rouškou tmy vylézají a zabíjí vše, co potkají. I proto ještě nikdo nepřežil noc v labyrintu a i ve dne se do něj odváží vstoupit pouze takzvaní Běžci, kteří jsou pro tuto funkci speciálně trénovaní.

Život na Placu má svůj zaběhnutý řád. Všichni se navzájem starají o živobytí a přežití, zatímco se Běžci snaží najít cestu ven z labyrintu. Po Thomasově příchodu se však začnou věci měnit. Nebo snad vlnu změn odstartoval až příchod první dívky, která navíc Thomase zřejmě zná?

Celým příběhem vás provede ,,Zelenáč Thomas”, jak mu hoši z Placu říkají. Stejně jako vy, ani Thomas neví nic o světě, ve kterém se právě ocitl. Proto se budete všechno dozvídat společně s ním. Místo zdlouhavých popisů vám tedy základní informace a spojitosti vysvětlí hoši, kteří už uprostřed labyrintu žijí déle než nově příchozí Thomas.

James Dashner knihu napsal velmi čtivým stylem, který vám nedovolí se od příběhu odtrhnout. Děj na sebe úzce navazuje a každá kapitola končí příslibem pro další stránky, takže není vůbec jednoduché si udělat čas na přestávku od čtení. Celá kniha je navíc plná nečekaných zvratů, akce a napětí, které jsou popsány do detailů tak, že vám při čtení nejednou přeběhne mráz po zádech.

O napětí se nejvíc stará hlavní hrdina Thomas, který se bezhlavě pouští do mnoha nebezpečných situací jen proto, aby ostatním pomohl nebo je ochránil. Je to navíc on, kdo vynakládá největší úsilí, aby hoši našli cestu z labyrintu. Už jen kvůli tomu si ho oblíbíte. Další postavy, které vám přirostou k srdci, jsou přátelský a přemýšlivý Newt či naivní a obětavý Chuck. Jako v každé knize i v Labyrintu najdete postavu, která má za úkol otravovat život nejen knižním hrdinům, ale i vám. Tentokrát má jméno Gally.

K dystopickému světu patří i nové prostředí či vymyšlená slova. Obzvlášť s těmi si autor a později i překladatel opravdu vyhrál. Zaujmout vás mohou obrovské příšery rmuti (Grievers), obyvatelé Placu Placeři (Gladers), či název pro nováčky/hlupáky čón (Shuck). I styl, jakým Placeři mluví, je velmi výstižný pro danou situaci a jejich věk, protože je úsečný, nedbalý a hodně neformální.

Knihu Labyrint: Útěk bych doporučila všem milovníkům dystopií a čtenářům, kteří mají rádi drama a napětí. Pokud v každém příběhu hledáte i romantickou zápletku, musím vás zklamat, protože ta je očividně připravená až na další díly této v zahraničí tak oblíbené tetralogie. Přesto si myslím, že James Dashner napsal skvělou knihu se zajímavým námětem, která má co nabídnout každému čtenáři.

DASHNER, James. Labyrint: Útěk. Vyd. 1. Praha: Euromedia Group - YOLI, 2014, 360 s. ISBN 978-80-87543-20-7.