K létu patří gril

gril

Velké prázdniny jsou v plném proudu, počasí přímo vybízí k zahradním posezením, samozřejmě s dobrým jídlem a pitím. Abychom nemuseli složitě hledat nejrůznější recepty, připravilo pro nás nakladatelství Grada knihu, v níž nalezneme radu téměř na všechno.

knihaGrilujeme po česku od Jitky Forejtové je sice útlá knížečka, plná však těch nejrůznějších chutí. Členěna je velmi logicky, začíná pozvolným úvodem do světa zeleniny, mas a sýrů, aby nám sdělila, že na gril můžeme dát opravdu cokoli. Následují rady na základní postupy úprav jednotlivých druhů mas, připravíme si prakticky od Adama – tedy vlastně od marinád, do nichž se nakládají. A pak následuje jeden recept za druhým, na telecí a hovězí, skopové, vepřové, zvěřinu, ryby i mletá masa.

Aby nezůstala nic dlužna ani vegetariánům, připraví ovoce i zeleninu, sýry a všechny možné druhy příloh, které se samozřejmě dají jíst i samotné. Naprosto luxusní jsou pak její návody na omáčky a saláty. Ty potěší opravdu každého.

Knihu mohu jen doporučit, výtečně propracovaná je i obrazová příloha, z níž se vám začnou sbíhat sliny nad některou z vyobrazených dobrot. Abych vás navnadila, zde je jeden z mnoha receptů.

Masové kuličky s hermelínem
na 4-5 porcí: 500g mletého masa, 2 hermelíny, 2 větší cibule, 1 houska, cca 1 dl mléka, cca 150 g slaniny, 1 vejce, olej, sůl, pepř nebo grilovaní koření

Hermelín nastrouháme na „velkých kapkách“, smícháme ho s masem, vejcem a drobně pokrájenou žemlí, kterou svlažíme mlékem. Dochutíme solí a pepřem. Z takto připravené hmoty namočenýma rukama tvoříme kuličky cca 2,5-3 cm v průměru a napichujeme je střídavě s kousky slaniny a cibule na pomaštěnou jehlu. Hotové potřeme celé olejem a posypeme grilovacím kořením, nebo jej popepříme. Grilujeme dle velikosti kuliček cca 15 až 20 minut za častého obracení a vlažení olejem. [1]

No neříkejte, že byste si nedali! Já tedy rozhodně ano, a proto si myslím, že by se mohla kniha o jednom z fenoménů dnešní doby líbit i vám, nebo třeba vašim drahým polovičkám. To už je čistě na vás.

[1]FOREJTOVÁ, Jitka. Grilujeme po česku. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 111 s. ISBN 978-80-247-5194-8. Str. 62.