Stačí tři vteřiny k přežití?

zidle

Všichni jsme zřejmě zaregistrovali, že v současné době vychází velké množství detektivních románů severských autorů. Nedávno jsem dočetla trilogii Milénium Stiega Larssona, který nastavil svým krajanům laťku hodně vysoko. Zajímalo mne, jak dopadne srovnání s dílem jeho dvou kolegů ze severu - Anderse Roslunda a Börge Hellströma Tři vteřiny, vydaným nakladatelstvím Knižní klub v překladu Azity Haidarové.

knihaŠvédská spisovatelská dvojice je zajímavá tím, že se jedná o spolupráci dvou mužů se zcela odlišnou minulostí. Zatímco Anders Roslund (nar. 1961) je bývalý redaktor zpravodajského pořadu švédské státní televize a žurnalista, zabývající se kriminální a sociální tématikou, Börge Hellström (nar. 1957) je muž s kriminální minulostí, který svůj život později spojil s prevencí kriminality a založil organizaci KRIS, pomáhající s resocializací mladistvých delikventů a narkomanů.

Publikují od roku 2004, vydali již šest kriminálních románů, které uspěly nejen doma, ale i v zahraničí. Titul Tři vteřiny byl ve Švédsku oceněný jako nejlepší detektivka roku 2009, vyšel ve 29 zemích. Obdržel také ocenění britských a japonských čtenářů za nejlepší zahraniční krimi roku. Velmi dobře byla také přijata jejich předchozí díla Odplata a Box 21, obě knihy se staly bestsellery.

Děj akčního thrilleru se odehrává ve Stockholmu. Autoři nás postupně seznamují s hlavními hrdiny - Pietem Hoffmannem, mužem, který vede dvojí život, na jedné straně vzorný otec rodiny, na druhé straně bývalý kriminálník, nyní agent švédské policie s krycím jménem Paula. Téměř devět let vše běží bez problémů, Piet Hoffmann postupně proniká do polské mafie, působící ve Švédsku. Problémy začínají ve chvíli, kdy mělo dojít k prodeji další zásilky amfetaminu. Identita kupce je prozrazena, jedná se o dánského policejního agenta a Paula není schopen zabránit jeho smrti.

Vyšetřováním vraždy je pověřen svérázný komisař Ewert Grens. Buldočí povaha a skutečnost, že nic než práce v jeho životě nemá místo, vedou k tomu, že začíná pozvolna rozplétat vraždu fiktivního kupce. Tím se dostává do ohrožení Piet Hoffmann/Paula. Zrovna ve chvíli, kdy je jedinečná šance proniknout hlouběji do struktury polské mafie.

Text je psaný v er-formě, brilantním stylem, obsahuje svižné dialogy, lehce se čte. Děj postupně graduje, čtenář hltá jeden řádek za druhým, nemá tendence nic přeskakovat. Zaujala mne propracovanost a různorodost postav, ať už jde o hlavní hrdiny Pieta Hoffmanna a komisaře Grense, nebo pouze o okrajové postavy. Jejich charaktery jsou precizně vystiženy a je velmi snadné porozumět jejich chování a uvěřit mu. Ráda bych také vyzvedla kvalitu překladu, bohatou slovní zásobu a absenci jazykových klišé.

Rušivě na mne, čtenářku-ženu, působilo příliš mnoho technických detailů týkajících se výzbroje, provedení akce, použití různé techniky. Také plán Pieta Hoffmanna na přežití se mi jevil velmi složitý, byl to plán hodný jeho britského kolegy Jamese Bonda. Nejsem příznivcem dokonalých supermanů, ale v tomto případě jsem udělala výjimku a Hoffmannovi držela palce, aby se mu plán podařilo zrealizovat. Zvlášť když o úspěchu celé akce měly rozhodnout tři vteřiny.

Doporučuji si tento thriller přečíst, poskytuje nejen požitek ze čtení, zábavu, napětí, ale i podnět k zamyšlení nad současnou společností. Nad tím, jak jsou hranice morálky, práva a spravedlnosti posunovány tak, aby to vyhovovalo mocným, ať už jde v tomto konkrétním případě o nejvyšší úředníky policie či politiky.

A jak dopadlo srovnání se Stiegem Larssonem? Pánové Roslund a Hellström na mne udělali výborný dojem, čtení knihy Tři vteřiny jsem si opravdu užila, takže z mého pohledu s lehkostí dosáhli na nastavenou laťku. Ráda si přečtu také jejich další úspěšné kriminální thrillery, Box 21 a Odplatu.

ROSLUND, Anders a Börge HELLSTRÖM. Tři vteřiny. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2014, 558 s. ISBN 978-80-242-4514-0.