Děsivý thriller z prostředí psychiatrické léčebny

panenka

Mo Hayder je autorka známá svými šokujícími thrillery. Sáhnout po její knize prakticky znamená sázku na jistotu, že vás četba zaujme, pohltí a nedá vám spát. Novinka od nakladatelství Domino je zasazena do prostředí psychiatrické léčebny v Beechway a tvrdá realita se v ní snoubí s přízrakem zakrslé zdravotní sestry z 19. století.

knihaHlavními hrdiny jsou Joe, který pracuje v léčebně jako koordinátor, řídí její běh, zodpovídá za klid a bezpečí pacientů, a kariéristka Melanie, která se z řadové ošetřovatelky vypracovala až na ředitelku ústavu. Když se v Beechway začne objevovat duch zemřelé zdravotní sestry, která měla postavu liliputky a vraždila pacienty, spustí se davová hysterie. Pacienti se bojí, mají podivné halucinace a Joe najednou neví, zda jsou předávkovaní léky, nebo přízrak skutečně vidí. Personál navíc odmítá noční směny, a tak je Joe v práci téměř nepřetržitě. Duch sestry Maud však není to jediné, co ho děsí. V poměrně krátkém čase dojde ke třem záhadným nehodám, z nichž dvě skončí dokonce smrtí. Joe věří, že za tajemným přízrakem stojí člověk z masa a kostí. Začne proto pátrat na vlastní pěst.

Druhou dvojicí, která se v knize objevuje, je čtenářům již známý detektiv Jack Caffery a policistka zvaná Blecha Marleyová. Po těžkém zranění se vrací zpět do pracovního života a stojí před ní obtížný úkol – najít tělo mrtvé modelky, ke které je vázána mnohem více než jen svou profesí. Jejich pracovní vztah s občasnými soukromými záblesky náklonnosti se objevuje v knize proto, že ji propojuje s předchozími případy. Čtenáři, který drží v ruce první knihu Mo Hyder, to nebude připadat příliš smysluplné, ale ti, kteří znají předchozí díly, budou v obraze. Ději to však nijak neškodí, nenarušuje ho a zvyšuje napětí.

Kniha má poměrně pomalý rozjezd. Neznamená to, že by se v první polovině nic nedělo, nebo byla nudná. To vůbec ne. Jen ještě nepřichází ten správný čas, aby se čtenář bál. Od poloviny začíná děj nabírat děsivé obrátky. U mě se střídaly chvíle, kdy jsem knížku zaklapla a bála se číst dál, a chvíle, kdy jsem nebyla vůbec nadšená, že autobus dorazil na místo a já musím knihu zavřít, vystoupit a dostat se k ní zase až po práci. O čem to vypovídá?

Autorka velmi dobře propracovala psychologii postav, vymyslela příběh, který má díky nádechu tajemna a duchařiny děsivý podtext, ale to hlavní, co dělá knížku tak pohlcující, je dobře rozvržený děj. Mo Hayder má velmi přesně promyšleno, kdy má ukončit kapitolu, kdy prozradit který detail, aby čtenář nedokázal knihu odložit, byl napjatý a muset číst stále dál. Přestože detaily a psychologie postav nejsou tak propracované, jako např. v knihách Jefferyho Deavera, je Panenka velmi zdařilým thrillerem. Za sebe můžu říci, že mě přímo nadchla a už teď se těším na její další knížky.

HAYDER, Mo. Panenka. Vyd. 1. Ostrava: Domino, 2014, 476 s. ISBN 978-80-7303-997-4.