Historický román o lvici z Akvitánie

sperk

O historičce a spisovatelce Alison Weir jsem již několikrát psala. Na našich stránkách jste tak mohli poznat její práce odborné, resp. populárně-naučné, i románové. Weir se soustřeďuje především na životopisy velkých žen anglických dějin, které představuje v poutavých románech. Zajatá královna popisuje život Eleonory, vévodkyně Akvitánské, a její strastiplné manželství s Jindřichem Plantagenetem.

knihaWeir - narozdíl od románů Princezna Alžběta a Nevinná zrádkyně - nepopisuje královnin život od samého narození. Rozhodla se věnovat době, kdy se Eleonora poprvé seznámila s o jedenáct let mladším Jindřichem a podle jejího vyprávění se do něj na první pohled zamilovala. Rodící se náklonnost k mladému muži je poslední kapkou v jejím nešťastném manželství s francouzským králem Ludvíkem, a tak žádá o rozvod. Za nově získanou svobodu však tvrdě platí – své dvě dcery již nikdy nespatří, neboť zůstanou vychovávané na francouzském dvoře. Tím se otevírá příběh plný lásky, vášní a bojů, neboť s Jindřichem není snadné pořízení. Zatímco akvitánský lid svou vévodkyni miluje, Jindřicha nenávidí a bojí se, že tamní bohatství pouze využije pro svůj boj o anglický trůn. Krátce po rozvodu se Eleonora za Jindřicha provdá, aniž by požádala o souhlas svého lenního pána – krále Ludvíka. Je proto nutné nejprve uklidnit bouři, kterou její sňatek rozpoutal na francouzském dvoře. Netrvá dlouho a Jindřich triumfálně vjíždí do Anglie, aby se ujal královské koruny. Eleonora se proto již podruhé stává královnou. Rozsah říše, kterou s Jindřichem vytvořili a jejich moc v Evropě té doby nemá obdoby. To je také jeden z důvodů, proč se tato královská dvojice zapsala do dějin.

Ruku v ruce s úspěchy na politickém a válečném poli jde také zájem o klepy z milostného kolbiště. Je tomu tak dnes a nebylo tomu jinak ani v minulosti. Kromě své moci tak Jindřich proslul svou krutostí vůči vlastní manželce a milostnými aférami. Eleanora zase platí za vzpupnou ženu, jež odmítala poslouchat svého manžela a pána a stavěla se proti němu po bok svých synů. Alison Weir se v této knize nijak nezdržuje politikou a boji. To je jen chabá kulisa, na jejímž pozadí se odehrává především dramatický milostný příběh. Král Jindřich je vylíčen jako nechápající diktátor, který nesnese odpor. Odmítá se podřizovat dvoru, církvi i manželce. Na první místo vždy staví sebe, své požitky a milostné aféry. Je představen jako chlípník, který musí mít každou pěknou sukni a nikdo a nic ho od toho neodradí. Ani údajná láska k manželce, ani počínající skandál. Neváhá lstí získat mladičkou Rosamundu, zavřít ji do věže a vystavět jí pro potěchu labyrint.

Nemá smysl líčit zde všechny eskapády, kterými se autorka zabývá. Narozdíl od dalších románů, ve kterých jsou v rovině politika, soukromý život, příp. mezilidské vztahy, se zde dostává do popředí právě královské manželství. Eleonořin život, její činy a myšlenky jsou pojaty hodně psychologicky, někdy se až může zdát, že se na mnoha stránkách nic zajímavého neděje. Svým způsobem děj kopíruje nudné roky, kdy je Eleonora zavřená ve věži za podněcování vzpoury svých synů proti králi. Rozdílné od ostatních knih je také líčení milostných scén. Především počátek knížky je protkaný sexem Eleonory a mladičkého Jindřicha, až si čtenář říká, zda nesáhl přece jen po červené knihovně. V případě Alison Weir je to dosti šokující a nečekané.

Autorka tentokrát předložila román, který je sice vystavěn na historických událostech, a pozadí, na kterém se odehrává, je vylíčeno opět velmi kvalitně a důvěryhodně, přednost však tentokrát dostaly hlavní postavy a jejich milostný život. Eleonora je vylíčena především jako toužící žena, žárlivá manželka a matka rvoucí se za práva svých dětí. Přestože to po románech z tudorovského prostředí byla velká změna, kniha se mi líbila a je to zatím nejkvalitnější zpracování Eleonořina života, které jsem četla.

WEIR, Alison. Zajatá královna: román o Eleonoře Akvitánské. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2012, 471 s. ISBN 978-80-7461-048-6.