Příběh „takové normální“ rodiny?

Útěk do Filadelfie a naděje na nový život, sňatek s Augustem, mužem, který přinese jen zklamání, a mateřská láska, kterou je nutné hledat mezi řádky. To je Dvanáct kmenů Hattiiných, prvotina Ayany Mathisové, autorky, momentálně žijící v Brooklynu, kde se také věnuje další tvorbě.

knihaHlavní hrdinkou knihy, jak už napovídá samotný název, je Hattie. Černoška, která se se svou matkou a sestrami vydá do Filadelfie s nadějí, že zde prožijí lepší život. Krátce po svém příjezdu pozná Augusta, za kterého se rychle provdá a otěhotní. Na svět přijdou dvojčata, díky nimž pozná poprvé mateřský cit, ale také obrovskou bolest z jejich ztráty. Obě děti zemřou v raném věku na zápal plic. První kapitola, která přináší pohled na jejich poslední okamžiky a Hattiin marný boj o jejich uzdravení, je plná zoufalství, mateřského citu a boje o život. Je to poprvé a naposledy, co je mateřská láska z Hattiiny strany jasně cítit.

Kniha je poskládaná z kapitol, jež zachycují osudy Hattiiných dětí. Celkem jedenáct kapitol kopíruje nejvýraznější a nejemotivnější okamžiky v životě každého z nich, přičemž každou kapitolou se jako nit prolíná její život. Některý příběh zachytí narození dítěte a jeho okolnosti, některé naopak ukáží dítě až v dospělosti, kdy došlo k nějakému důležitému poznání a při bilancování vzpomínek na své životní eskapády. Poslední dvanáctá kapitola je věnována vnučce Sale, o kterou se Hattie stará po bolestném odsunutí své psychicky nemocné dcery do ústavu. Maličká zůstane s babičkou, přičemž příliš nechápe důvody. Autorka nesmírně citlivě popisuje myšlenkové pochody malého děvčátka i zkušené staré ženy.

Kniha nás provede rozsáhlým časovým obdobím. Poprvé se se Hattií seznámíme ve 20. letech 20. století jako s mladičkou dívkou, a opouštíme ji v letech osmdesátých jako životem protřelou starou ženu. Velmi cenný je pohled na černošskou rodinu a situaci, v jaké se černoši ocitali v této době. Kdo by čekal, že 20. století byla již moderní doba, kdy šikana a útlak neexistovaly, měl by vzít tuto knihu do ruky. Kromě rasových problémů však tato početná rodina řešila i ty běžné, které mohou potkat každého z nás. Hattie se den co den potýkala s chudobou a snažila se, aby její děti měly co jíst a co si vzít na sebe, neboť August byl muž, na kterého nebyl žádný spoleh. Peněz nosil minimum a navíc utratil, co našetřila, aby si mohli koupit vlastní dům. Jedenkrát se pokusila o útěk do lepšího života, když poznala jiného muže a povila mu dceru Ruthii, velmi rychle však přišlo prozření a jen další zbytečné zklamání. Zatímco se potýkala s finančními problémy a snažila se dát plnohodnotný život svým jedenácti dětem, její sestra, která měla vše, na co si ukázala, trpěla bezdětností. Neuvěřitelně silná a dojemná byla kapitola, kdy August rozhodl a jejich poslední dceru předal Hattiině bezdětné sestře. Na čtenářovy city útočí naděje bezdětné ženy, která bolestně touží sevřít v náručí „své“ dítě, a zároveň vnitřní boj Hattiie, která do poslední chvíle odmítá dceru poslat pryč, přestože ví, že sestra s manželem jí zajistí mnohem lepší život, než ona sama.

Pokud si chcete přečíst dojemnou knihu plnou citů – ať už skrytých či projevených, a boje za lepší život, sáhněte určitě po knize Dvanáct kmenů Hattiiných. Je to kniha k zamyšlení nad vlastním životem, nad snahou o vyšší životní úroveň a nad silou mateřské lásky.

MATHISOVÁ, Ayana. Dvanáct kmenů Hattiiných. 1. vyd. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7491-134-7.