Nechutně drsné/drsně nechutné temné kouty

zamek

Knižní klub přinesl svým čtenářům již třetí thriller od mladé oblíbené autorky Gillian Flynnové. V knihkupectvích, kamenných i internetových, na vás utočí titulky, jak Gillian Flynnová a její knihy děsí celý svět. Je tomu tak doopravdy? Skutečně jsou její knihy tak skvělé, že děsí i Stephena Kinga? Pojďme se spolu podívat na nejnověji vydaný titul Temné kouty.

knihaV originále vyšly Temné kouty v roce 2009 jako druhé v pořadí. Předcházely jim Ostré předměty z roku 2006 a následovala veleúspěšná Zmizelá, která v originále vyšla v roce 2012. V Česku ji Knižní klub vydal jako první autorčinu knihu a velice rychle se stala bestsellerem. Měla jsem možnost číst všechny tři knihy, a protože jsem i já četla Zmizelou jako první, cítím, že to dalším dvěma titulům trochu uškodilo. Zmizelá je totiž geniální psychothriller, který své čtenáře naprosto fascinuje a šokuje. Proti ní jsou dvě následující knihy slabší a nenadchnou tolik. Přesto nejsou méně kvalitní. Jen jsou jinak napsané.

I když bych se ráda rozepsala také o knize Ostré předměty, musím nyní toto téma opustit. Hlavní hrdinkou Temných koutů je Libby Dayová, dívka, která v sedmi letech přežila brutální vyvraždění své rodiny na statku v Kansasu. Na základě výpovědi maličké Libby byl za vraždu odsouzen její bratr Ben.

Libby je dnes arogantní žena, která se stará jen o to, co si o ní lidé myslí a zda je stále středem pozornosti. Nesnáší, když veřejnost přesune svou pozornost na nějaké jiné dítě, jež je předmětem soucitu z důvodu unesení, poškození, či mu rovněž vyvraždili rodinu, jako se to stalo Libby. Není divu. Mladá žena žije především z příspěvků veřejnosti, která se na ni složila, když tragédie vyšla najevo. Už dávno však Libby není maličké bezbranné dítě. Je to dospělá žena, která by měla být schopna postarat se sama o sebe. Místo toho stále čerpá z příspěvkových fondů a slovo práce ji naplňuje odporem. Jenomže fondy se úží a ona se musí začít zabývat tím, jak se do budoucna uživí. Když ji osloví podivný klub, který se zabývá tehdejším masakrem a požádá ji o spolupráci, neváhá z toho vytěžit finanční maximum. Netuší, že součástí tohoto pokusu o odhalení pravdy bude především ona a její vzpomínky a že to její život obrátí naruby.

A tak se Libby, která zatím neotevřela ani jediný z dopisů svého bratra Bena a která se snažila vždy zasunout do pozadí, do tzv. temného kouta, myšlenky na to, že možná svou výpovědí dostala za mříže nevinnou osobu, pouští do pátrání po pravdě. Vraždil skutečně její bratr Ben? A pokud ne, kdo je skutečným viníkem? Běhá stále na svobodě? Je schopna ho vypátrat a dostat tak bratra z vězení? Je to vůbec možné po tolika letech? A je možné, aby jí to Ben odpustil?

Autorka rozehrála děsivý příběh, který odhaluje krůček po krůčku stále více pravdy z tehdejšího masakru. Zpočátku se zdá, že viníkem je podivný bratr Ben, který má záliby v drogách, marihuaně, sexu a satanismu. Je tomu tak doopravdy? Nebo záleží na úhlu pohledu?

Právě úhel pohledu je to, co je na románech Flynnové tak fascinující. Není to jen jednotvárné vyprávění nestranného vypravěče – třetí osoby. Autorka přináší vždy pohledy několika lidí – tentokrát jsou to Libby, jejíž příběh je vystihnut v současnosti, Ben, u kterého jsou představeny vzpomínky a matka Patty, která zavádí čtenáře, stejně jako Ben, do onoho tragického dne. Čtenář tak vidí, že k děsivému vyústění směřovalo mnoho událostí, z nichž některé spolu zdánlivě ani nesouvisely. Flynnová dávkuje po troškách napětí i odhalení pravdy a až do posledních stran neprozradí, kdo je vrahem.

Temné kouty sice nepřináší tak geniální psychologický rozbor myšlenkových pochodů jednotlivých postav, přesto dokážou čtenáře udržet v napětí do posledního okamžiku. Kniha není určena pro slabé povahy. Autorka popisuje až s nechutnou detailností drogy, sex, vraždy i satanistické pobití obětin. Krev jakoby stříkala ze samotných stránek. Přesto stále nevidím na knize nic, co by mě děsilo. Ale i to zřejmě záleží opět na úhlu pohledu každého čtenáře a proto, pokud se chcete nechat šokovat další knihou z řady úspěšných krimirománů Gillian Flynnové, ponořte se do Temných koutů.

FLYNNOVÁ, Gillian. Temné kouty. 1. Vyd. Praha: Knižní klub, 2014. 448 s. ISBN 978-80-242-4282-8.