Románové příběhy mocných a ubohých Markrabství moravského začínají

erb

Středověké Brno. Prostředí těch nejubožejších – lidí na okraji společnosti, kontrastující s prostředím těch nejvyšších – šlechty a dvora Markéty Opavské, manželky Jana Jindřicha, bratra Karla IV. Rok 1353 a Statuta brněnských nevěstek. Jak toto vše inspirovalo spisovatelku Naďu Horákovou? Pojďte se začíst do recenze na knihu, která se díky své oblíbenosti dočkala již druhého vydání za pouhé dva roky.

Kniha Brněnské nevěstky je první z cyklu Mocní a ubozí Markrabství moravského. Autorka s ní započala svou tetralogii lehce detektivních románů, v nichž hlavní role patří brněnským měšťanům,chudině, nevěstkám, později též Židovkám a dalším. Především však ukazuje postavení a práva středověkých žen. V prvním díle se do popředí dostává Marek z Erlachu, přítel králova bratra a moravského markraběte Jana Jindřicha. Doprovází jeho choť Markétu Opavskou na její cestě do Brna, přičemž je v lese zarazí podivný nářek. Zjistí, že se jedná o pláč novorozeněte, jehož matka v lese nečekaně porodila. Než zemřela, stačila vyslovit jméno dítěte – Adam. Chlapeček je navíc zavitý v pleně s vyšitým monogramem A, jenž patří jednomu z nejváženějších brněnských rodů – Anshelmům. Žena však na bohatou patricijku nevypadá, co s tím? Markéta se dítěte ujme a odveze ho s sebou na Špilberk. Marka z Erlachu pak pověří pátráním, kdo ona žena byla a kdo je Adamovým otcem. Musí se to však dít ve vší diskrétnosti.

Marek z Erlachu se pustí do pátrání, které ho dovede až na vrch Puhlík, kam se kromě chudiny stahují také brněnské nevěstky. Zjistí, že těhotná se ubytovala v jednom z jejich domků, ale jídlo jí tam nosila žena s rozhodně větší počestností a lepším postavením. Marek se rozhodne, že na Puhlíku přespí, aby se dozvěděl více a případně na onu ženu narazil. Vyslechne si však rozhovor, ve kterém si vážená měšťanka objednává vraždu svého muže. Náhoda tomu chce, že brzy zjistí, kdo ona měšťanka je, a tak ji varuje a zabrání objednané vraždě. O to větším překvapením je, když je její choť Martin Pasíř skutečně nalezen mrtvý. Je Žofie Pasířová natolik bláhová, aby dala svého muže přes varování zabít, nebo to udělal někdo jiný?

A tak má Marek na krku další delikátní záležitost, kterou je třeba prošetřit. Postupovat musí opatrně, neboť do jistých věcí má co mluvit také brněnský rychtář, Jakub z Rohru. Podaří se Markovi vypátrat otce dítěte? Očistí Žofie Pasířová své jméno, nebo skončí smrtí lámáním v kole? To už si musíte přečíst sami.

Naďa Horáková otevírá Brněnskými nevěstkami slibnou řadu historických románů s detektivním nádechem, kde si na své přijdou nejen milovníci historie. Postupně seznamuje čtenáře s brněnskými poměry, právem, chudinou, lidmi na okraji společnosti, měšťany, váženými patriciji i šlechtou. Opírá se při tom o skutečný historický pramen, Statuta brněnských nevěstek, jež nechala Markéta Opavská připravit a v roce 1353 zveřejnit. Tím je také předem daný rok, ve kterém se příběh odehrává.

Autorka dokáže čtenáře velmi snadno vtáhnout do děje. Je to také tím, že je dobře obeznámena s prostředím, ve kterém se hrdinové pohybují, dokáže je dokonale přenést na papír a popsat čtenáři, stejně jako umí plasticky vykreslit jednotlivé postavy. Knihu Brněnské nevěstky jsem četla již podruhé s časovým odstupem zhruba rok a půl. A ani chvilku jsem se nenudila. Naopak, i když jsem tušila, co se bude odehrávat (přiznávám, že na něco už jsem také zapomněla), knížku jsem si báječně užila. Doporučuji i vám její přečtení, stejně jako další díly této série.

V nakladatelství Moba již vyšel druhý díl Ženy na pranýři. Třetí díl Brněnské Židovky nakladatelství připravuje na červen 2014.

HORÁKOVÁ, Naďa. Brněnské nevěstky. Mocní a ubozí Markrabství moravského. 2. Vyd. Brno: Moba, 2014. 254 s. ISBN 978-80-243-5651-8.