Když bohatství není všechno

muz

Modelka Lula Landryová má život před sebou, její hvězdná sláva stoupá stále strmě výš a výš, je obklopená luxusem a spokojenou rodinou. Ve chvíli, kdy se ale vrhne z balkonu svého bytu, všechno pozlátko zmizí. Opravdu měla tato slavná hvězdička důvod se zabít, nebo jí k tomu pomohl někdo jiný? Na tyto otázky odpoví detektivní román Volání kukačky, který napsala pod pseudonymem Robert Galbraith J. K. Rowlingová.

knihaPřípad úmrtí Luly Landryové je policií velice brzy uzavřen, jelikož dle důkazů je v tuto chvíli opravdu nejpravděpodobnější sebevražda. Lulin nevlastní bratr tomuto verdiktu ale nevěří, a tak si najme soukromého detektiva, jenž má napomoci pravdě na světlo. Cormoran Strike je válečný veterán nesoucí si životem mnoho jizev – a to na duši i na těle. Ani jeho podnikání v oblasti soukromého vyšetřování nenese ovoce a on se pomalu utápí v dluzích. Naštěstí ale najímá úžasnou asistentku Robin, která mu pomáhá nalézt zpátky své sebevědomí. Strike se při řešení případu dostává do nejvyšších kruhů londýnské smetánky a poznává tak propletené osudy těchto lidí. Postupně se dostává blíž a blíž k pravdě, která se skrývá na nečekaných místech. Když vyjde najevo, je čtenář zasažen její hrůzností.

Román je zasazen do dnešního Londýna, ve chvílích, kdy Cormoran navštěvuje postupně všechna místa i lidi, kteří by mohli mít s případem něco společného, poznává čtenář kromě postupně se odhalující pravdy i soudobé krásy hlavního města Anglie. Popisy míst i jednotlivých osob tak dotváří atmosféru, která je kolem případu přítomna. Co se nakonec podaří detektivovi zjistit a jak si poradí on sám se svým životem, zjistí čtenář až na posledních stránkách tohoto zdařilého románu.

Když se svět dozvěděl, že slavná autorka Harryho Pottera vydala detektivní román, strhla se v literárních kruzích ohromná diskuze. Bude tato spisovatelka schopná zopakovat svůj úspěch v oblasti fantasy pro děti, nebo se již jen snaží využít své slávy, aby mohla vydávat? Dle mého názoru má J. K. Rowlingová stále co nabídnout. Román je dokonalým příkladem detektivní literatury. Ve dvou třetinách vyprávění umožňuje autorka čtenáři prostřednictvím detektiva nahlédnout do vyšetřování a nechává ho sledovat detektivovy myšlenky. Ke konci příběhu ale jakoby Cormoran uzavřel svou mysl a nechává si své dedukce pro sebe. Čtenář je tak napnutý k prasknutí a musí číst dál a dál, aby se konečně dozvěděl pravdu.

Román na mě opravdu zapůsobil. Je plný zajímavých míst, kam se Cormoran díky svému vyšetřování dostane, dialogů, které vede se svou asistentkou nebo podezřelými a také starého dobrého vyšetřování ve stylu Hercula Poirota. Knihu s radostí doporučuji všem milovníkům detektivek i fanouškům J. K. Rowlingové. Stojí za to poznat, v koho se spisovatelka proměnila od dob, kdy psala pro děti.

Odraz, který jeho pohled opětoval, nepředstavoval pěknou podívanou. Strike měl vysoké vypouklé čelo, široký nos a husté obočí mladého Beethovena, jenž se dal na boxování, a tento dojem umocňovalo opuchlé oko s modřinou, která začínala černat. Nepoddajné kudrnaté vlasy, pružné jako vlas na koberci, dávaly tušit, proč jedna z jeho pubertálních přezdívek zněla „Chlupič“. Vypadal starší než na svých pětatřicet let.[1]

[1] GALBRAITH, Robert. Volání kukačky. Vyd. 1. Překlad Ladislav Šenkyřík. V Praze: Plus, 2014, 476 s. ISBN 978-802-5902-332, str. 23