Tykadlem přes obličej

svab

Kdybychom se narodili se znalostí pravidel, podle kterých se svět točí, bylo by to snazší. Kdybychom uměli ventilovat naše vnitřní tlaky a úzkosti jinak, nepotřebovali bychom se obklopovat hrůzostrašnými příběhy. Kdybychom žili podle sebe a svého svědomí, nemuseli bychom akceptovat všechno to násilí, které se na nás valí. Kniha Zlín vydala v roce 2013 knihu Švábi (Jo Nesbø). Obálka napovídá, že to bude drsné… Jako dnešek…

knihaPřipadám si jako voyeur. Autora nesnáším, odmítám přijmout realitu a současně čtu a čtu a čtu. Někdy bych raději byla Mauglí. S každou další knihou zvažuji, zda se k autorovi vrátím. Useknutá paže, drogy, fekálie… Lidské trosky. Individua obětující svoje blízké pro špetku moci. Detektiva Holea přijímám, trochu santusák a ožrala, ale vcelku sympatický a rovný chlap, který nezanedbává svoji sestru. Vlastně mi tak trochu připomíná mužskou verzi hrdinek z ženských románů konce devadesátých let. Nezdolný, nepolapitelný a fixovaný na rodinu a čest.

„Žádné osoby ani události v této knize neodpovídají skutečným osobám či událostem. Na to je realita příliš málo věrohodná.“

Autor v knize Švábi popisuje proces jmenování velvyslanců, noční život (spojený s prostitucí a pedofily). Všechna špína Bangkoku se na nás sype ve jménu zaujetí čtenáře. Neomalenost jazyka některých postav, nízkost finančníků a machinace všeho druhu. Jo Nesbø je autor pro otrlé čtenáře. Autora neodmítám, píše dobře. Konfrontuje mne s mým vlastním nazíráním na lidi. Marně vzpomínám na svoje příběhy z doby, kdy mi bylo „náct“ a literatura byla prostředkem pro kultivaci ducha. K čemu tolik násilí, rudočerné barvy, slizu, hnusu a zvráceností? Proč se smiřovat s něčím, co bytostně odporuje harmonii? Protože se to dobře prodává? Protože to čte polovina sídliště? Protože jsou násilí plná média? Bohužel datum vzniku knihy a českého překladu dělí jedna dekáda…

Švábi jsou příběhem moderních lidí žijících v období pokročilé techniky. A takoví lidé skutečně existují – přežijí vše, všecičko, co by člověka s kusem srdce položilo na lopatky. Možná je toto století obdobím, kdy my všichni budeme muset mít parametry hmyzu, abychom přežili ten jed okolo sebe. Jenže, jak se pozná, zda je šváb spokojený? Jo Nesbø to neřeší. Pojmenovává vše, před čím citliví lidé zavírají oči. Mistrně pracuje s příběhem, až má čtenář pocit, že cítí alkoholem páchnoucího detektiva. Chce se mi zvracet. Peklo po smrti je mýtus… Naštěstí tento bestseller se dá číst nad sklenicí Bloody Mary a mísou křupek. „Morituri te salutant!?“

NESBØ, Jo. Švábi. 1. vyd. Zlín: Kniha Zlín, 2013, 394 s. ISBN 978-80-87497-70-8.