Recenze: Knihy pro dospělé

Zlodějky mužů

1 1 1 1 1 (2 hlasů)
autor

O Ernestu Hemingwayovi již toho bylo napsáno mnoho. Bouřlivý život i nevyjasněné okolnosti smrti se mnohokrát staly lákavým tématem knih, studií i novinových článků. Informace z první ruky pocházejí i z memoárů jeho nejbližších. Mohlo by se tedy zdát, že o Hemingwayovi už bylo řečeno vše. Naomi Woodová se pokusila takový názor vyvrátit. Vydala sice knihu věnovanou tomuto významnému autorovi, dívá se však na něj z poněkud jiného úhlu. V románu Paní Hemingwayová si všímá hlavně jeho manželek.

 

knihaČtenáře by možná mohl zarazit rozpor mezi singulárem v titulu knihy a plurálem v předchozím odstavci, kde se zmiňuji o „manželkách“. Nejde o žádnou chybu, nýbrž o záměr autorky, a jak se později ukáže, velmi dobře promyšlený.

Naomi Woodová sleduje zlomové body vztahů Ernesta Hemingwaye, okamžiky, kdy odchází od jedné ženy, aby se oženil s jinou. I když tato charakteristika není úplně přesná, jeho známosti vždy existují souběžně, jako kdyby se velký bouřlivák bál samoty. A to je jeden z bodů, který autorka záměrně zdůrazňuje a svůj text na něm staví. Román se nezaměřuje na osobnost slavného spisovatele, ten tvoří pouhou kulisu, důležité jsou ženy a pocity, které zažívají v dobách štěstí i následného zklamání.

Ernest Hemingway se oženil čtyřikrát. Jeho první manželkou se stala Hadley Richardsonová, následovala Pauline Pfeifferová zvaná Fife, další byla Martha Gellhornová a nakonec Mary Welshová. Jsou to ženy povahově velmi rozdílné, mají však, kromě manžela, i hodně společného. Jde hlavně o způsob, jakým vnímají rozchod, i místo, jež v jejich životě po rozchodu Hemingway stále zabíral. Jejich emoce pravděpodobně neodpovídají skutečnosti, Naomi Woodové však jde o umělecké vyjádření, ne o pouhé životopisy. Spisovatelku nezajímají historická fakta, byť se o ně samozřejmě opírá. Emoce jsou pro beletrii daleko zajímavější a důležitější.

Kniha čtenáře zavádí rovnou doprostřed děje, bez zbytečného vysvětlování nebo okolkování. V idylickém prostředí francouzského Antibes tráví čas Hemingway, jeho žena Hadley a jeho milenka Fife. Tuto část sledujeme očima první manželky, žárlící na nový vztah svého muže. V druhé části konfrontuje autorka předchozí pohled Hadley s názorem Fife, stejná situace je viděná jinýma očima. To, co Fife považuje za pomoc, třeba obyčejné převlékání peřin, pokládá Hadley za nepřípustný vpád do své domácnosti. V druhé kapitole může Naomi Woodová sledovat, jak Fife Hemingwaye odloudí první ženě a pak i jak jí samé manžela odvede další žena.

Další dvě kapitoly psaní z pohledu Marthy a Mary mají podobný scénář. Ernestovo střídání žen přeruší až jeho smrt. V souladu s běžně uznávaným názorem i Naomi Woodová naznačuje jisté pochybnosti o tom, že spisovatelova smrt byla nešťastná náhoda. Na několika místech naráží na sebevraždu jeho otce, čímž evokuje rodinnou zátěž. Podobně, podle zavedených názorů, líčí i Hemingwayovu povahu, vykresluje ho jako emotivního, výbušného muže se sklonem k tyranství, neohlížejícího se na důsledky svých činů. Způsob, jakým své ženy střídá, je postupem času téměř schématický. Je však potřeba vzít v úvahu, že autorka stála před nelehkým úkolem. Zpracované téma v sobě nemá žádný potenciál pointy, překvapení nebo napětí. Jediné, na čem mohla stavět, byly právě jen emoce hlavních hrdinek. Zdůrazňováním podobných rysů u žen tak odlišných se autorce podařilo vtěsnat všechny čtyři do jakési jedné společné virtuální postavy jménem paní Hemingwayová. I po rozvodech jsou latentně přítomny v dalších manželstvích svého bývalého muže, Hemingway pro ně představuje prioritu po celý zbytek jejich životů. Přestože to zní poněkud obscénně, Hemingwayovy ženy připomínají štafetové družstvo, předávající si z ruky do ruky místo štafetového kolíku slavného spisovatele.

Vyprávění důsledně porušuje časovou linii, v každé kapitole několikrát přeskočí od konce k začátku vztahu a naopak. To ovšem není na závadu srozumitelnosti, orientovat se v ději není nijak složité. Každá z manželek nakonec získá sympatie čtenáře, protože v autorčině interpretaci nejsou jejich motivace nijak egoistické. Přesto v textu zazní označení „zlodějky mužů“.

Naomi Woodová Heminwayovi ve vztazích přisuzuje pasivní roli typickou pro muže, který nechce nic řešit a nejraději by si nechal manželku i milenku, protože miluje svým způsobem obě dvě. V okamžiku, kdy si jednu ženu vezme, začne hledat další. Nejlépe to charakterizuje věta:

Být zamilovaný mu jde tak dobře, že jako manžel nestojí za nic. [1]

Kniha Paní Hemingwayová je fikce, vycházející z reality. V doslovu na to upozorňuje i sama autorka a uvádí odkaz na své stránky (http://naomiwood.com), na nichž může čtenář najít skutečná historická fakta o čtveřici žen, o kterých píše, a také o samotném Hemingwayovi a jeho potomcích. Přestože se autorka snaží o jistou vyváženost, věnuje se nejvíce roku 1944, kdy Ernest takzvaně osvobozoval Paříž, a samozřejmě roku 1961, kdy autor umírá a zanechává po sobě několik vdov, které ho ve skutečnosti nikdy neopustily.

[1] WOODOVÁ, Naomi. Paní Hemingwayová. 1. vyd. Praha: Metafora, 2014. Str 189 

 

Aktuality

  • Prosincové akce v knihovnách

     

    Chcete vědět, co zajímavého se děje v knihovnách a jaké akce si pro své čtenáře připravily? Pak sledujte rubriku Knihovny, v níž vás budeme pravidelně informovat o dění v knihovnách a akcích s nimi spojených.

    Číst dál...  
  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu Tři metry vášně

    Ode dneška soutěžíme o knihu Tři metry vášně z nakladatelství Motto. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení