Nejúspěšnější román královny ostrovní detektivky

Román Denise Miny Konec vosí sezóny otevírá trilogii, jejíž hlavní hrdinkou je Alex Morrowová, kultivovaná, lehce přidrzlá žena-policistka, která bojuje s tím, že ji její práce nenaplňuje. Alex čeká dvojčata a zdá se, že se těší, až odejde na mateřskou. Je rozčarovaná vztahy v týmu, snaží se být nezaujatá, nikomu nestranit, věnovat se jen a pouze vyšetřování. Bohužel jednání jejího nadřízeného jí to pranic neusnadňuje.

knihaCo se událo: bohatý finančník se oběsil. V dopise na rozloučenou vinu za svůj čin svaluje na svou ženu Moiru. Ženu, která je psychicky labilní, věčně pod prášky, zlomená manželovým neustálým psychickým nátlakem a zároveň sebestředná v okamžiku, kdy se svého trapitele zbaví. Postupně vyplouvá najevo, že Lars Anderson byl neskutečná zrůda ničící všechny. Svou neurvalou výchovou těžce poznamenal obě své manželské děti – Thomase i Ellu. Zároveň se prokáže, že v jeho životě existují ještě dvě děti, které zplodil s Theresou a které jsou ve stejném věku jako jeho děti přiznané.

V té době na předměstí Glasgow je brutálně zavražděna mladá žena, v domě, který zdědila po své nedávno zesnulé matce, se najde značný finanční obnos. O loupežnou vraždu tedy nejde. Kdo tedy vraždil a proč? Čím se provinila osaměle žijící čtyřiadvacetiletá kráska? Policie pátrá po vrahovi i po majiteli bankovek. Ovšem není jednoduché prodrat se sítí lží, již kolem sebe rozprostřela místní komunita.

Denise Mina vytvořila brilantní vícevrstevný detektivní román, v němž paralelně sledujeme vyšetřování vraždy, která otřásla okolím, a příběh Thomase Andersona – patnáctiletého studenta elitní školy, syna neurvalého finančníka, kterého poznamenal otec svou výchovou a na jehož jednání a způsobu myšlení se patřičně podepsala nezasahující matka. Sobectví jednoho nadutce tak hraje v případu velmi výraznou roli – jeho skutky ničí všechny blízké, kteří se kolem něho jen mihnuli. Vše jde tak daleko, že svým sobectvím nakonec zničil sám sebe. Přesto jeho dobrovolný odchod ze života nepřináší nikomu tolik toužebnou úlevu.

Barvitě líčený příběh kopíruje současný svět zaplavený hospodářskou recesí a přinášející rozpad někdejších základních morálních hodnot. Autorčiny postavy vystupují přímo ze života, zdá se, že je můžete potkat cestou do práce, že žijí nedaleko nás. Je patrné, že Denise Mina je dobrá pozorovatelka, proto jsou její postavy věrně vykreslené, mají v sobě zřetelnou linku současného světa a dostatečnou míru životaschopnosti.

Kniha vyšla péčí nakladatelství Panteon v zdařilém překladu Ivana Němečka. Jediným nedostatkem knihy, který vnímám jako malé minus, je její nepříliš povedená grafická podoba. Stránky začínající koncovými řádky odstavců mne rozčilují, vadí mi při čtení a rozesmutňují mne. Tím víc mi dokladují, že staré hodnoty jsou skutečně v prachu.

Denise Mina (*1966, Glasgow) je skotská autorka detektivek a divadelních her. Pravidelně přispívá do rozhlasu a televize. Čtenáři ji také znají jako autorku textu komiksové úpravy trilogie Milénium švédského autora Stiega Larssona. Za knihu Konec vosí sezóny získala ocenění Nejlepší britská detektivka roku 2012 (Theakston's Old Peculier Crime Novel of the Year Award) a zcela bezprecedentně získala totéž ocenění i v roce 2013 za knihu Gods and Beasts (Bohové a bestie), také ze série s vyšetřovatelkou Alex Morrowovou. Konec vosí sezóny byl oceněn mj. i Švédskou akademií autorů detektivní literatury za nejlepší překladový román.

MINA, Denise. Konec vosí sezóny. 1. vyd. Mladá Boleslav: Panteon, 2013, 406 s. ISBN 978-80-87697-02-3.