Sedmikrásky, které na louce nenajdete

abstrakce

Autorka detektivního románu Kristina Ohlssonová není českému čtenáři neznámá. Po úspěšném debutu Nechtění se v těchto dnech dostává na pulty knihkupců druhý díl zamýšlené napínavé trilogie s názvem Sedmikrásky. Titul byl v roce 2010 nominován na nejlepší švédský detektivní román roku a svoje fanoušky si, stejně jako předchozí Nechtění, získal po celém světě.

knihaV malém bytě v centru Stockholmu je nalezen zastřelený postarší manželstký pár – on kněz, ona sboristka, a všechno ukazuje na sebevraždu. Povolán je tým zkušeného vyšetřovatele Alexe Rechta, se kterým se fandové románů Kristiny Ohlssonové setkali již v prvním díle. Nechybí prostořeký Peder, ani vnímavá vyšetřovatelka v civilu Frederika Bergmanová. Případ se zdá být od začátku jasný, jenže postupem času se začínají víc a víc ukazovat nesrovnalosti, které by spíše napovídaly k vraždě obou manželů. Důkazy i motiv však chybí. Policejní parta tuší, že k vyřešení případu bude zapotřebí notná dávka štěstí.

Ve stejný čas je na předměstí nalezen neznámý mrtvý muž arabského původu. Spis dostává na stůl právě Frederika a netrvá dlouho a začíná chápat souvislosti mezi mrtvým Arabem a zastřeleným manželským párem. Může být pojítkem fakt, že se mrtvý kněz aktivně angažoval v otázce ilegální imigrace do Švédska? Frederika by ráda vyslechla dcery zavražděného páru, po obou však jakoby se slehla zem. Nikdo netuší, že jedna z dcer se neozývá záměrně a užívá si dovolené v zahraničí a druhá bojuje o holý život v ulicích Bangkoku…

Kristina Ohlssonová ve svých Sedmikráskách opět dokazuje, že jí policejní prostředí a metody vyšetřování nejsou úplně cizí. Vystudovaná politoložka totiž pracovala jako analytička pro Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, Ministerstvo zahraničních věcí a na švédském Policejním prezidiu. Není tedy divu, že logika vyšetřování, na které příběh staví, je brilantní a napínavá, děj má spád a ke konci knihy se napětí maximálně stupňuje.

Sedmikrásky jsou další severskou detektivkou, která se zabývá jakýmsi průřezem švédské společnosti, konkrétně se soustředí na příliv uprchlíků z arabských zemí. Tohoto tématu se dotýká nejenom Ohlssonová, v různé míře tento celospolečenský problém do svých příběhů komponují i jiní autoři, např. Henning Mankell, Mons Kallentoft nebo Karin Fossumová. Že Ohlssonová opět těží ze svých dřívějších zkušeností ve státních službách, dokazují popisy neklidného stockholmského předměstí, kde se v lidech kumuluje zklamání z reality. Spisovatelka dokázala čtenáři mistrovsky přiblížit frustraci iráckého uprchlíka z nejisté budoucnosti, která se ovšem mísí s obrovskou nadějí na lepší život.

Jako milovnice švédských detektivek musím říct, čím mě Sedmikrásky mile překvapily a vyčlenily se tak na poličku nejoblíbenějších knih – hlavní postava se nepotýkala se závislostí na alkoholu nebo drogách, případně nebyla výrazněji psychicky nevyrovnaná. Většina skandinávských autorů natolik rozvíjí osobní problémy hlavních vyšetřovatelů, že v polovině románu čtenář neví, zda sledovat primárně dějovou linii hlavní zápletky, nebo dějovou linii životních problémů kriminalisty. Nevím, zda je nutné uvádět příklady, ale alespoň za zmínku stojí postava Harryho Holea, Malin Forsové, komisaře Morcka nebo Van Veeterena.

Nutno dodat, že Ohlssonová se již prvním románem Nechtění vyšvihla mezi špičky skandinávského literárního nebe a Sedmikrásky jen potvrdily, že tam má své místo jisté. V textu se nevyskytuje příliš brutálního násilí nebo mučení, autorka se spíše soustředí na detailní vykreslení postav, charakterů a pocitů jednotlivých postav. S jistotou lze označit tuto knihu za jednu z nejlepších severských krimi posledního čtvrtletí letošního roku a v příštím roce se můžeme těšit na pokračování Andělé strážní.

Se srdcem v krku v duchu zvažovala své možnosti. Při pohledu do mladíkových očí však usoudila, že žádné nemá. Vypadal agresivně, a moc dobře věděl, co chce. Pomalu si sáhla na krk, kde měla na řetízku zavěšený flash disk. Muž ji stále pevně držel, když však pochopil, co dělá, škubl řetízkem, až se přetrhl. Flash disk spadl na zem a on se po něm vrhl. To byla jedinečná příležitost k útěku. Nikdy v životě neběžela tak rychle.
(OHLSSONOVÁ, Kristina. Sedmikrásky. 1. vyd. Zlín: Kniha Zlín, 2013, 408 s. ISBN 978-80-87497-73-9. Str. 119)

Knihu Sedmikrásky vydalo nakladatelství Kniha Zlín