Po stopách tisícileté záhady

Záhady a tajemství. Dvě slova, která lákají lidstvo od jeho prvopočátků. Touha jim přijít na kloub je stejně prastará jako myšlení samo. A čím větší oříšek jejich luštění přinášelo, tím byly zajímavější. Vzpomeňme třeba bájný svatý grál. Kolik hledačů pravdy nebo pokladů po něm zatoužilo! Existují však ještě mnohem starší legendy, které čekají na odhalení. Jednou z nich je i alexandrijská knihovna, nejstarší a největší knihovna starověkého světa, která zmizela v 7. století n. l. Nebo ne?

knihaNa tuto odpověď se v knize A. M. Deana Ztracená knihovna pokouší přijít také mladá profesorka dějin Emily Weissová, jež dostala záhadný vzkaz od kolegy Arna Holmstranda, který byl na jejich univerzitě zavražděn. Poslušna jeho příkazů, v touze po dobrodružství se vydává na nejnebezpečnější cestu svého života. Arnovy nápovědy ji během dvou dnů zavedou do nejrůznějších koutů světa. Nejprve se vydá do Oxfordu, následně si zaletí do Alexandrie, pak do Istanbulu, aby se velkou oklikou dostala zpět na začátek. Ale co když je všechno jinak?

Avšak její pátrání není bez rizika, po celou dobu jsou jí v patách lidé, kteří se snaží odhalit totéž co ona. A ti jsou odhodlaní ke všemu. Vždyť jim jde o všechno! Buď vyhrají a Emily zastaví, nebo… přijdou o knihovnu, kterou hledají celá staletí, a současně se jim zhroutí plán, který rozehráli na půdě Bílého domu.

„Jo. Nic jsme nenašli. Dům se zdá čistej. Její knížky a počítač budou do hodiny v laborce.“ Zrakem přejel zbědované pozůstatky někdejšího domova Emily Weissové, přesvědčen, že nic nevynechali.
Znovu se věnoval telefonu.
„A vy – jste na místě?“ zeptal se.
„Právě jsme k němu přijeli,“ zněla odpověď,
„Dobře,“ opáčil muž. „Až z toho snoubence vypáčíte, co je potřeba, ihned mi to hlaste.“
„Samozřejmě.“ S těmito slovy oba muži hovor ukončili.
(DEAN, A. M. Ztracená knihovna. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2013. 391 s. ISBN 978-80-242-4052-7. s. 194.)

Spolu s Emily se vydáte za dobrodružstvím, které vezme dech. A. M. Dean prokazuje dobré pisatelské schopnosti, a to včetně hluboké znalosti reálií. Není divu. Autor je uznávaným odborníkem na starověké dějiny a román, jenž držíte v ruce, vznikl jako vedlejší produkt jeho práce. Ale musím vás upozornit, že autorovo jméno je pseudonymem. Vědecká komunita je kapku nesmiřitelná, co se týče psaní „oddechové“ literatury.

Kniha uchvátí od první do poslední stránky. Děj má spád a švih. Hlavní zápletka se prolíná s vedlejší ve zcela zřejmých souvislostech. Vykreslení míst, v nichž se Emily pohybuje, vás přinutí zatoužit po jejich návštěvě. Za méně dramatických okolností, samozřejmě. Bez ohledu na to, že nejste právě milovníky moderní architektury či starověkých památek. Výborně propojuje staré s novým a celá myšlenka, kterou kniha končí, je geniálním splynutím obého. Ztracenou knihovnu nezbývá než doporučit a doufat, že Knižní klub sáhne i po jeho druhé knize, která, věřím, bude stejně úspěšná jako tento debut.

Knihu Ztracená knihovna vydalo nakladatelství Knižní klub