Úplně normální to není

detail

Arne Dahl, vlastním jménem Jan Arnald, je nejčtenější švédský spisovatel krimi thrillerů. Mimoto je také literárním a divadelním kritikem. Dahlovy romány se vyznačují napínavým dějem, propracovanou psychologií postav a černým humorem. To společně s bohatou slovní zásobou a exkurzy do všemožných oblastí vytváří detektivku, která vyvrací zařazení mezi pokleslé žánry.

Dahlův jazyk je košatý, obyčejná slovesa nahrazuje jejich poetičtějšími alternativami. Nebojí se odběhnout od děje popisem toskánské krajiny, řecké mytologie či drobným lingvistickým rozborem. Všechny tyto odbočky ale nejsou manýrismem nebo ukázkou spisovatelovy sečtělosti, naopak dotvářejí děj a mnohdy nabízejí čtenáři nápovědu k odhalení zápletky. To, co vypadá jako retardace děje, je ve skutečnosti nápaditě schovaná indicie. Jako bonus se možná dozvíte pár zajímavostí, kterými můžete ohromit své okolí. To vše obsahuje tato zdánlivě obyčejná detektivka.

kniha„Spotřeba vína je známkou europeizace,“ ohlásila Ludmila na závěr večeře tónem, který neponechával žádný prostor protiargumentům. […] „Jsem přesvědčená,“ navázala Ludmila, „že situaci národa lze měřit podílem vína na celkové spotřebě alkoholu. Čím větší podíl vína, tím větší duševní blahobyt země.“
(DAHL, Arne. Evropské blues. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 342 s. ISBN 978-80-204-2762-5. S. 273)

Evropské blues je čtvrtým příběhem ze šestidílné série nazvané Skupina A, což je označení speciální policejní jednotky. Největší pozornost je věnována dvojici detektivů Paulu Hjelmovi, který je jistým alter egem Arne Dahla a Kerstin Holmové, jeho ženskému protějšku. Ale prostor dostávají i další vyšetřovatelé elitní Skupiny A. Pokud jste nečetli předchozí tři díly, nevadí. Příběh je samostatný a vztahové propletence mezi vyšetřovateli jsou v této knize lehce nastíněny. Možná si nevychutnáte vývoj postav do všech podrobností, ale Evropské blues je především detektivkou, nikoli milostným románem, tudíž je důraz kladen na příběh. A nutno podotknout, že příběh je značně komplikovaný.

Na začátku příběhu se objevují zdánlivě nesouvisející případy – znetvořená mrtvola v zoo, vražda starého židovského profesora, brutální zabití zlodějíčka v metru a zmizení několika prostitutek z východní Evropy. Vyšetřování postupuje krok za krokem a postupně se děj ze Švédska přesune do Itálie, Německa i Ukrajiny. Odhalování půl století starých křivd je čím dál mrazivější a konečné rozuzlení je nejen překvapivé, ale i silně emotivní.

Dahl se bohužel nevyhnul častému přístupu spisovatelů k detektivům a jejich utajování některých skutečností. V reálném světě by si prostě policista nemohl nechat nepříjemnou, ale zásadní informaci pro sebe, aby tak uchránil city a vzpomínky příbuzného některého z aktérů. Stejně tak by málokterý policista přívětivě debatoval s vrahem a pak ho nechal odejít jen s malým slovním napomenutím. Tyto postupy jsou jakési úlitby pro čtenáře, který má po zažité katarzi touhu po šťastném konci nebo alespoň naději v lepší zítřky.

Evropské blues je propracovaná detektivka s originální zápletkou okořeněná místy až černým humorem. Zároveň jde o román plný jazykových her a zajímavých faktů. Propojením obou přístupů vzniká čtivá detektivka, která uspokojí i intelektuálně náročnějšího čtenáře. Nezbývá než se těšit na zbylé dva díly o Skupině A. Nebo si čekání zkrátit sledováním pěti filmů, které BBC natočila na motivy detektivních thrillerů Arne Dahla.

Knihu Evropské blues vydalo nakladatelství Mladá fronta