Nehledejte horor. Tohle je drsná hra s psychikou!

Nenápadná dívka, od které nemůže hrozit žádné nebezpečí. Nevěrný přítel, který neví, která z žen je „ta pravá.“ Kamarád z domu, který píše divadelní scénáře. A sympatická Allison Jonesová, která se potácí životem a tak trochu neví, co sama se sebou. Možná jste viděli film s Bridget Fonda v hlavní roli. Kniha Spolubydlící, kterou nedávno vydalo nakladatelství Domino, není autorovou novinkou. Přesto stojí za přečtení.

knihaJohn Lutz napsal Spolubydlící již před několika lety. Originál vyšel poprvé v roce 1992 a dočkal se dokonce zfilmování. Nakladatelství Domino tímto výtiskem doplňuje řadu Lutzovy tvorby, která u nich již vyšla. A řekla bych, že krok to je velmi vhodný.

Spolubydlící je název, který nenechá čtenáře na pochybách, odkud bude tryskat nebezpečí, které hlavní hrdinka okusí. Škoda, že nebyl zvolen název, který by tolik dopředu neprozrazoval, o co v knize půjde. Hlavní hrdinkou je Allie Jonesová, která nepěknou cestou zjistí, že její přítel Sam jí byl nevěrný. Allie se s ním rozejde, a protože na tom není finančně nejlépe, rozhodne se najít spolubydlící.

Musí si počínat tajně, neboť v domě není povoleno pronajímat byty dalším osobám, a majitel bytu očividně ví, co dělá. Na rozdíl od Allie! Dívka, kterou si vybere, tichá nevýrazná Hedra, se zdá jako nejlepší volba. Jejich soužití je bez větších konfliktů. Allie to ukolébá do zdánlivého klidu, ze kterého je velmi drsně probuzena.

Knížka má velice pomalý rozjezd – chvílemi to vypadá, že to bude nudný román pro ženy, který ukazuje na problematické soužití milenců, nevěru a následné radikální řešení situace. Život s Hedrou trvá v klidném tónu na můj vkus také poměrně dlouhou dobu. První dramatické zvraty začínají až v polovině knihy a nejlepší část textu – cca 30 stran vyvrcholení děje je příliš rychle pryč. Následuje zbylých 70 stránek, kdy se hlavní hrdinka potýká s problémy, které nastaly, a snaží se je vyřešit. Opět se nic moc neděje.

Mám ze Spolubydlící rozporuplné pocity. Obálka, kterou Domino zvolilo, je naprosto dokonalá, děsivá a napovídá, že čtenáře čeká drsná četba a že se budou skvěle bavit. Možná to je příčinou, že jsem od knížky očekávala víc, než jsem ve skutečnosti dostala. Proto se ji budu snažit zhodnotit objektivně a nedám na své osobní pocity.

Hlavní hrdinka je velmi dobře vykreslena jako silná osobnost, která se ocitla na velmi úzké lávce, teď na ní balancuje a snaží se nespadnout do vody. Strašně moc chce držet život ve vlastních rukách, ale příliš se jí to nedaří. Čtenář s Allie soucítí a přeje jí štěstí. Spolubydlící Herda je rovněž vykreslena velmi dobře a skvělé je sledovat její osobní proměnu. Proč chce vypadat jako Allie? Proč se chce stejně oblékat, mluvit a pohybovat se? Má to něco společného s poruchou osobnosti, nebo je to chladná vypočítavost? Opět musím upozornit, že díky názvu a anotaci knihy již asi tušíte, že s poruchou osobnosti to nic společného mít nebude. I když, kdo ví…

Jsem přesvědčená, že John Lutz vytvořil velmi zajímavé dílko, které osloví mnoho z vás. Mně osobně se kniha líbila, a i když nenaplnila zcela mé představy, chystám se, že si ji za čas přečtu znovu. Zajímá mě na ní psychologická stránka hlavních postav – zejména té jedné. Chci znovu, tentokrát už jako zasvěcený čtenář, který zná pointu, sledovat chování té postavy a najít, zda skutečně šlo o poruchu chování, nebo vypočítavost. A co vy? Zkuste se na postavu Hedry soustředit hned, jak knížku začnete číst. Text je to poměrně krátký, a proto vám chvíle soustředění určitě nebude dělat problém. Spolubydlící za zamyšlení rozhodně stojí.

Knihu Spolubydlící vydalo nakladatelství Domino