Děsivé tajemství vyplouvá na povrch

Geniální autorka příběhů, ve kterých se prolínají různé časové roviny, Barbara Erskinová, má na svém spisovatelském kontě nový přírůstek. Je jím Řeka osudu, dlouho očekávaná novinka, která měla původně vyjít již na sklonku loňského roku. Nakonec se vydání posunulo až na léto roku 2013. Vzhledem k období, ve kterém se kniha odehrává, bych řekla, že vyšla v pravý čas.

knihaNakladatelství Brána dobře ví, že v Barbaře Erskinové má autorku, kterou čtenářky milují stejně jako její příběhy. Co kniha, to příběh plný tajemství, historie, romantiky, lásky, nenávisti a napínavého prolínání dvou i více časových rovin. Místy se v jejích knihách napětí vygraduje až do takové míry, že se blíží hororové atmosféře. Troufám si napsat, že Řeka osudu se zařadí rychlostí blesku mezi její nejlepší a nejoblíbenější knihy. V mém případě tomu tak určitě je.

Čtenář se seznamuje s manželským párem, který spolu je již několik let a jejich vztah pomalu, ale jistě uvadá. Poslední šancí na záchranu vztahu mezi Zoe a Kenem má být koupě přestavěné staré stodoly na anglickém venkově, kde plánují žít, věnovat se jachtaření a užívat si klidného života. Ani jeden z jejich plánů se tak úplně nevydaří. Pár se seznamuje s několika málo sousedy, starším manželským párem – Stevem a Rosemary, která sehraje v příběhu poměrně dramatickou roli, s kupou nevychovaných dětí, které se promenují po cizích domech, ke všem vlastní klíče a přijde jim to naprosto normální a konečně s podivínem Leem, který utrpěl vážné zranění tváře, a tudíž se snaží stranit se lidí a žít si svůj život.

Zatímco Ken má svého koníčka – jachtu Lady Grace, Zoe zanechala ve městě své přátele, oblíbenou práci a koníčky žádné nemá. Bloumá po okolí a snaží se najít sebe sama. Postupně jí s tím začne pomáhat právě Leo, se kterým se seznámí a který ji zajímá čím dál víc. Je také nejpovolanější osobou, která zná místní historii a dokáže vysvětlit některé podivnosti, které se v okolí řeky a jejich obydlí dějí. Proč se na řece zjevuje obrovská vikingská loď, nazývaná Loď duchů? Proč slýchá Zoe s Kenem ve svém domě zvuky koňských kopyt, ržání a celkově zvuky venkova? Kdo je tajemný duch, kterého ve svém domě vnímají?

Aby čtenář snáze porozuměl okolnostem, přináší autorka vysvětlení v dalších dvou příbězích, které se v knize střídají. Jeden je z roku 1865 a čtenáře seznamuje s kovářem Danielem, jeho manželkou, jež umírá při porodu, a s protivnou sebestřednou šlechtičnou, která po statném kováři touží. Rozpoutává tak zlo, jež nejde zastavit. Čtenář však tuší, že toto zlo se zrodilo mnohem dříve. Před tisíci lety, kdy na stejném místě a ve stejné kovárně ukoval mladý Erik kouzelný meč, zvaný Tvůrce osudu. I v tomto příběhu sehrála roli láska, zvrácená touha, zrada a zlo.

Čtenáři Barbary Erskinové již vědí, že všechny příběhy v knize mají své opodstatnění a navzájem se velice úzce prolínají. Ani v této knize to nebylo jinak. Autorka střídá doby postupně i na přeskáčku. Každá doba má své grafické označení. Současnost znázorňuje symbol plachetnice, rok 1865 podkova a rok 865 symbol meče. Vše do sebe logicky zapadá, čtenář v ničem netápe, a ač mají oba historické příběhy podobný osud, postavy se čtenáři nepletou. Autorka popisuje své hrdiny způsobem, že si k nim čtenář od samého začátku vytváří hluboký vztah. Po prvních desítkách stran má pocit, že se vrací ke „starým známým“, miluje je a chce znát další a další informace o jejich osudu.

Řeka osudu je kniha, která se neodkládá dříve, než čtenář dočte poslední slovo. Příběh vás naprosto pohltí a uchvátí. Po zádech vám bude přebíhat mráz, budete nesnášet tvrdohlavou Rosemary, vlezlou Jade, litovat Steva, milovat Lea… Tato kniha je skutečně jedna z nejlepších, které jsem od této autorky četla a doporučuji ji všem, kteří chtějí poznat svět nadpřirozena, tajemství, duchů a zároveň prožít napětí, drama i romantiku.

Knihu Řeka osudu vydalo nakladatelství Brána