Symbol ženské špatnosti: Jezábel

Fascinující příběh postavený na biblických základech. Země judská, týrská a izraelská stojí proti sobě i pospolu. Tak, jak jde čas, a tak, jak se střídají rozmary jejich vládců, mění se i osudy jejich obyvatel. A rozmary vládců se mění podle toho, na které straně vah stojí jedna jediná žena – Jezábel.

knihaEleanor De Jong přichystala svým čtenářům již druhý historický román, jenž sleduje osudy krásné a nespoutané ženy, která bojuje se svým osudem. Po úspěšné knize Dalila vydalo nakladatelství BB/Art její druhou knihu – Jezábel. Jak už jsem v úvodu naznačila, jedná se o ženu pozoruhodnou, odvážnou a zvláštní přízní osudu propojenou se všemi třemi zeměmi. Ale abych nepředbíhala…

Jezábel se narodila jako týrská princezna, a ač byla velmi krásná, její síla spočívala v tom, čí manželkou se stane. Zprvu se zdálo, že se jejím chotěm stane princ Jehú z Judska, ale na poslední chvíli Jezábelin otec zakročil a změnil plán. Netušil, že oba mladí lidé se již tělesně sblížili a síla citu, který k sobě chovají, bude hýbat světy až do posledních dnů Jezábelina života. Jezábel se tedy stala druhou manželkou izraelského vládce. Její postavení však nebylo lehké a své místo pod sluncem si musela tvrdě vybojovat. Nejhorším ze všech nepřátel kolem ní byl prorok Eliáš, který na ni vrhal jedno prokletí za druhým a byl to on, kdo proti ní štval celý národ. Schovával se při tom za svého boha – toho jediného, který má být bohem všech – Jahve.

Autorka předkládá čtenářům román vystavěný na skutečných historických základech i na biblickém námětu. Čtenář má možnost prožít spolu s hrdiny nejen neobyčejně silný příběh, ale především pozná tři odlišné země, tři odlišné kultury. Jejich zvyky, jídlo, oděvy, rituály světské i náboženské. Pozná sílu víry v boha i sílu víry v člověka.

Postavy v knize jsou velmi dobře popsané. Snadno strhnou čtenáře k vlně emocí. Osobně jsem nenáviděla proroka Eliáše i jeho následovníka Elíšu, nepřátele kolem Jezábel, bez dechu sledovala vyústění jejího příběhu a překvapeně četla okamžiky, kdy se rozhodovala po smrti izraelského krále, že se znovu provdá. Stane se Jezábel po mnoha letech konečně manželkou judského prince Jehúa, ze kterého se mezitím stal skvělý válečník? Nebo do jejího života vstoupí ještě jiný muž?

„Nemusíš se ostýchat,“ řekl Jehú. Oči, které se pátravě dívaly do jejích, se proměnily, čišel z nich hluboký zájem. „Jsi teď vdova a existuje důvod, proč nechci, abys zůstala v Izraeli. Chtěl bych tě pojmout za svou manželku.“
„Vzít si mě?“ Nedokázala skrýt úlek a chvíli na něj oněměle zírala. „Ale… vidíme svět tak strašně odlišně. A svět vidí odlišně nás. Jsem ještě pořád Jezábel se svým panteonem bohů a kletbami proroků. V Judsku bych byla stejně nevítaná jako v Izraeli. Ty jsi ve vašem království vůdce, hlava armády, králův bratr…“
„Nikdy jsem se neoženil,“ přerušil ji Jehú. „Co myslíš, proč asi?“
„Protože žádná žena se zdravým rozumem nechtěla žít ve stanu z kančí kůže někde u bojiště,“ odpověděla trochu rozverně ve snaze zklidnit své nervy.
Jehú se usmál, ale ještě pořád se do ní vpíjel pohledem. Do očí se mu vrátil žár, ale byla v nich i vroucnost, kterou nepoznávala.
(DE JONG, Eleanor. Jezábel. Praha: BB/art, 2013. s. 259.)

Knížka mě rozhodně překvapila a nezklamala. Zaujala mě nejen nádhernou barevnou obálkou, kde je vyobrazena Jezábel zahalená v tyrkysovém hávu, ale i svou anotací. Věděla jsem proto, že mě čeká silný příběh plný zvratů a dobrodružství, ale zároveň jsem se obávala, jak se bude číst historický román z prostředí, které u nás v knihách není zatím tolik popisováno. Kniha mě skutečně mile překvapila. Ač se jednalo o historickou fresku, byla psána s nesmírným citem, děj ubíhal svižně a kniha se velice dobře četla. Text nebyl zahlcen zbytečnými popisy, a přesto autorka zachytila a krásně popsala vše podstatné. Postavy se chovaly skutečně tak, jak by se ve své době chovat měly a jejich starosti byly rovněž přirozené.

Přestože osobně znovu po podobném románu nesáhnu, jsem ráda, že jsem Jezábel četla a za nějaký čas se k ní jistě ještě vrátím. Pokud jste tedy zvědaví, jaký osud si tato opovrhovaná, ale velmi obdivuhodná žena prožila, a zda si dramatické události, které ji provázely, skutečně zasloužila, musíte si přečíst knihu Jezábel.

Knihu Jezábel vydalo nakladatelství BB/art