Niedlův Spiderman se vrací

muz

Slunná Itálie, Lombardie, Milán. Proti tomu stojí stará Praha, staří „dobří známí“ a nebezpečí, které dosud spalo a čekalo na svou novou příležitost. Co mají dvě tak různorodé země společného? Lukase Praghese, neboli Lukáše, mistra platnéřského. Moba vydala v létě 2013 již třetí knihu, ve které se tento mladík objevuje. A že se stává čím dál tím víc oblíbený, to dokazuje i zájem čtenářů. Co ho čeká ve třetím díle a čím je kniha originální?

knihaJak už to u knih na pokračování bývá, čtenáři i kritika s napětím čekají, zda následující díl překoná ty předchozí, či nikoli. I já jsem se těšila na další díl s platnéřem Lukášem, který má neuvěřitelný talent nejen na výrobu brnění, ale také leze po zdech jako pavouk – proto jsem použila v názvu označení „Niedlův Spiderman“, neboť tak je někdy tento český Pavouček označován. Třetí díl s názvem Návrat mistra mě rozhodně nezklamal a mé tužby naplnil.

Čtenář se setkává s Lukášem již jako s platnéřským mistrem, který pracuje v dílně mistra Pratiniho v Miláně. Mají mezi sebou takřka rodinné vztahy a Lukáš si pohostinnosti i lásky starého mistra nesmírně váží. Niedl čtenáře v první třetině knihy kolíbá na klidné vlně poklidného Lukášova života a zároveň vždy na konci kapitoly rozvíří poklidné vody Lukášovou vzpomínkou na poslední dny, které mu opět zasáhly do života. Lukáš je požádán, aby se vydal do Čech jako mistr platnéřský a převzal tam dílnu po zemřelém mistru. Jeho poslání je však vážnější a platnéřská dílna je pouhou zástěrkou. Lukáš má pomoci získat vévodskou korunku pro Viscontiho. Pro muže, díky kterému se jeho život již od prvního dílu rozvinul směrem k Itálii. Nyní ho čeká návrat do vlasti…

Niedl vytvořil v Lukášovi postavu, kterou čtenáři mohou – a chtějí milovat. Bojí se s ním, prožívají s ním dramatické chvíle, kdy mu jde o život, drží mu palce a přejí úspěch, když právě na něm závisí osud všech hrdinů. Z neduživého chlapce s postavou pavouka, se kterým se čtenáři setkali v prvním díle, se postupně vyvinul v mladého muže, který prošel tvrdým vojenským výcvikem na Castello Nuovo v druhém díle. Nyní se rozvíjí po stránce psychické a projevuje se jako velmi zdatný diplomat.

Niedl dokázal, že spisovatelské řemeslo dokonale ovládá. Jeho knihy nejsou historickou freskou, která má ukázat skutečnou bídu a zmar českého středověku a bohatství italské renesance, postavenou na skutečných historických faktech. A přece to všechno jeho knihy obsahují, pouze v odlehčené formě. Text je obohacen o vtipné dialogy, lásku, přátelství a také velkou dávku fikce postavené na historických základech. Kniha, stejně jako obě předchozí, se čte zlehka, čtenář se jen těžko dokáže odtrhnout a postavy miluje i nenávidí. Tím, že se setkává ve třetím díle se spoustou těch, které poznal v předchozích dvou, je čtení trochu nostalgické. Jako byste potkali starého známého. Stejně tak Lukáš sám prožívá návrat do rodné Prahy a rozhoduje se, kde je ve skutečnosti jeho domov. V Praze, kde má pár přátel a jinak bojuje sám za sebe? Využije nabídky krále Václava IV. a stane se jeho dvořanem? Nebo se vrátí do Prahy, kde na něj čeká mistr Pratini, pro Lukáše téměř otec, jeho přátelé a také jeho životní láska, krásná Angela, kterou nikdy nebude moci mít? Kdo bude lepší pán – Václav IV., nebo Visconti?

Je mnoho otázek, které jsem nyní předložila, a na spoustu z nich najdete odpověď právě v knize Návrat mistra. Na spoustu ale nikoli. Znamená to, že se můžeme těšit na čtvrtý díl? Já osobně bych to velmi uvítala, neboť jsem Lukáše, stejně jako mnoho jiných čtenářů, přijala do svého čtenářského života a jen těžko se s ním loučím. Posuďte sami, jak zasáhne Lukáš i vás. Přečtěte si jeho příběh, který je obsažen v knihách Platnéř, Pavoučí síť a Návrat mistra. Nebudete zklamaní.

Knihu Návrat mistra vydalo nakladatelství MOBA