Ve válce i v lásce…

Historické romány jsou oblíbeným žánrem mezi mladšími i staršími čtenářkami. Zavádějí nás totiž do světa, kde je vše možné. Kde pravda a láska vítězí nad lží a nenávistí. Jsou to vlastně pohádky pro dospělé, jen nevypráví o Popelce a princi, ale o „skutečných“ lidech. Mezi klasičky historických romancí patří i Lisa Kleypas se svým nejnovějším románem Kde jsi, lásko?

knihaTrochu netypicky, u Kleypas jsme zvyklí na prostředí aristokratické Anglie 19. století, se děj knihy odehrává po občanské válce Severu proti Jihu. Seznamuje čtenářky, neboť se asi právem domnívám, že toto není příběh, po němž sáhnou muži, s příběhem mladičké Lucy. Ta žije se svým otcem a je šťastně zasnoubená s Danielem, mužem, o němž sní hodně dívek z vyšší společnosti a mnohá jí ho závidí.

Jenže osud, náhoda či, jak později zjistí, i záměr ji přivedou do cesty Heatha Rayneho. Dámy, je to takový klasicky sladký záporák. Je hezký a jeho neurvalost ji svým způsobem děsí i přitahuje. Ze začátku jím dokonce pohrdá, ale po prvním polibku je vše jinak. Do sňatku s ním je přinucena rodinou i okolnostmi, a tak se jejich manželství nevyvíjí zrovna slibně. I z toho důvodu, že ona je seveřanka a on je jižan. Kdo o občanské válce něco četl, ten ví, že nenávist mezi oběma znepřátelenými stranami neskončila mírem.

„Chápu.“ Lucy vyděšeně klesla na pohovku. Co když se její předchozí podezření ukáže jako správné? Co když má v Bostonu přece jenom milenku? Och, příšerné pomyšlení!
Heath se uvelebil vedle ní a chopil se prázdné skleničky, z níž Lucy před tím popíjela. Nepřítomně si s ní pohrával. „Netušil jsem, jak se věci nakonec vyvinou, proto jsem otálel. Nyní nastal správný okamžik a měli bychom dát všechno do pořádku.“
(KLEYPAS, Lisa. Kde jsi,lásko? Ostrava: Domino, 2013. s. 131.)

Přiznám se, že když jsem zjistila, kde se odehrává děj románu, přemýšlela jsem, zda si jej objednat. Nakonec jsem vsadila na „značku Kleypas“ a rozhodně jsem nechybila. I když je z amerického prostředí, čte se dobře, takřka jedním dechem. Děj má spád, je plynulý, nejsou v něm nelogické skoky a nemá nudné pasáže. A pokud trošku přimhouříme oko, dozvíme se náznakem něco z historických událostí. I díky autorčině poznámce na konci knihy.

Lisa Kleypas patří k jedněm z nejlepších autorek historických romancí, její knihy jsou vítaným útěkem do světa krásných šatů, vybraných způsobů, galantních mužů a jemných dam. A je mi trošku líto, že se autorka v současné době věnuje spíše románům ze současnosti. Proto byste, dámy, knihu Kde jsi, lásko? neměly přehlédnout. Byla by totiž škoda nevyužít jednu z posledních šancí vplout s Lisou Kleypas do minulosti.

Knihu Kde jsi, lásko vydalo nakladatelství Domino