Láska hory přenáší…?

detail

Khaled Hosseini je americký spisovatel a lékař afgánského původu. Nejen české čtenáře si získal už svojí románovou prvotinou Lovec draků, kniha byla následně zfilmována a nominována na Oscara. Lovec draků popisuje složitý vztah otce a syna, druhá Hosseiniho kniha Tisíce planoucích sluncí se věnuje matkám a dcerám. Zatím poslední román A hory odpověděly se také věnuje rodinnému tématu, tentokrát jde především o vztahy sourozenecké.

Román A hory odpověděly tvoří devět příběhů, jejich hrdinové mají vždy nějaký vztah k postavám z jiného příběhu, všechny části jsou provázané, osudy hlavní postavy jednoho příběhu se tak můžou okrajově objevit a dořešit v příběhu jiném. Hosseini bohužel tuto formu vyprávění neovládá tak dobře jako David Mitchell, který tuto metodu použil v Atlasu mraků. Některé postavy knihy A hory odpověděly mají s ústřední sourozeneckou dvojicí společného jen velmi málo a jejich příběh tak docela do románu nezapadá. Nicméně, stejně jako Mitchell, je Khaled Hosseini výborný vypravěč.

knihaPrvní příběh je o Abduláhovi a jeho sestře Parí, kteří byli rozděleni, kvůli chudobě a cti. Jejich otec je nemohl uživit a bylo pro něj lehčí se dcery vzdát než přijmout peníze od bohatšího příbuzného. Vždyť Parí tím dával život v bohaté a milující rodině. Všechny příběhy mají kromě prolínajících se postav i podobné vyznění – smutek a lásku. Osudy hrdinů se odehrávají ve Spojených státech, Francii, Řecku a Afgánistánu a vždy je z nich cítit melancholie, jisté smíření s osudem a láska k sourozencům i rodičům.

„Jenže zapomenout se nedalo. Parí se bez vyzvání vznášela po stranách Abdulláhových představ, kamkoli šel. Byla jako ten prach, který se mu lepil na košili. Naplňovala každé ticho, nyní v domě tak časté ticho, které vyvstávalo mezi jejich slovy, někdy prázdné a chladné, jindy naplněné nevyřčenými věcmi, tak jako mrak plný nikdy nespadlého deště.“
(HOSEINNI, Khaled. A hory odpověděly. Praha: Argo, 2013, ISBN: 978-80-257-0378-8. s.52.).

Ve vyprávění se střídají nejen země, ale i roky, od padesátých let až do současnosti. Občas je toto široké časové rozpětí na škodu, příběh se tak dostává do časové zkratky a ztrácí na působivosti, ale takovéto zkratky se naštěstí objevují jen ojediněle.

Hosseiniho styl vyprávění se nejlépe hodí pro vyprávění z Afganistánu, příběh odehrávající se v rodné zemi autora získává až pohádkové kouzlo. Současnost, zvláště ta americká, je naopak nedůvěryhodná, sem se Hosseiniho poetismus nehodí a když zmizí úplně, tak paradoxně ve vyprávění citelně chybí.

Přes všechny výtky je nový román Khaleda Hosseiniho velmi čtivý. Hosseini své čtenáře vtáhne do příběhu a nepustí až do poslední stránky, protože právě poslední příběh patří Abdulláhově ztracené sestře Parí.

Knihu A hory odpověděly vydalo nakladatelství Argo