Mrazivý okamžik až do morku kostí

k

Autoři ze severských zemí mají dar. Snad je to drsnou přírodou, drsnými životními podmínkami nebo snad drsností duše, že detektivní a krimi příběhy, které tito autoři odhalují světu, jsou natolik odlišné od ostatních detektivek. Není to jen krimi, je to krimi s duší. Není to jen příběh, je to příběh, který mrazí. Přesně takový je detektivní román Camilly Cederové Mrazivý okamžik.

kMrazivý okamžik je autorčiným debutem, ve kterém autorka odhaluje podobu Švédska tak, jak ho zná jen málokdo. Kriminální záhada v srdci švédského venkova přivádí čtenáře k vyšetřování obzvláště brutální vraždy, která má však kořeny hluboko v minulosti. Co spojuje události, které se staly před lety, a umírající přejeté zapomenuté muže?

Když Seju, mladou začínající novinářku, jednou brzy ráno vzbudí telefonem její soused, ani by se nenadála, že se dostane na místo činu, kde byla spáchána vražda obzvlášť brutálním způsobem. Mladá dívka však záhy zjišťuje, že tomu snad chtěl osud, aby se na místo činu dostala a nejen potkala velmi atraktivního policejního vyšetřovatele, ale také si připomněla strach, který cítila před lety, a který za ta léta již dokázala potlačit. Ten se však nyní dere zpět na povrch. Vyšetřování případu se ujímá zkušený detektiv Christian Tell, který se svým týmem vyšetřovatelů pátrá po spojitosti mezi dvěma nikoli nepodobnými vraždami. Co spojuje osud Sejy a Tella? To a mnohé další odhaluje autorka románu s neuvěřitelným citem pro každodenní bytí člověka.

Unikum románu spočívá v možnosti čtenáře poznat všechny osoby takzvaně „na scéně“. Nenabízí pohled jednoho nebo dvou hrdinů, téměř každá kapitola nabízí příběh z perspektivy jiného hrdiny příběhu. Charaktery osob tak nemusí být vykreslovány, čtenář jednotlivé vyšetřovatele, podezřelé i jinak dotčené osoby poznává skrze jejich myšlenky, city a skrze jejich nitro.

Kniha nenabízí žádné velké zvraty, což ovšem není na škodu, spíše naopak. Děj plyne a odvíjí se srozumitelnou cestou až do samotného závěru knihy, přesto však čtenáře udržuje v očekávání a napětí. Dává mu svou pozvolností možnost uvažovat o možnostech, vytvářet si vlastní teorie, kdo může být oním vrahem a co za tak krvavým zločinem stojí.

Na okamžik se jí zmocnil chaos, když spatřila jeho obličej. Pátrala v paměti, myšlenky se rychle míhaly. Nevypadal tak, jak si ho pamatovala. Pocítila zároveň úlevu i zklamání.

Nikdy by se byla neodvážila nepozorovaně vytáhnout mobil z kapsy, nebýt toho, že si ještě méně troufala čelit mrtvému tělu s holýma rukama. Fotila od boku, a pokaždé když stiskla spoušť, očekávala, že se na ni někdo z hloučku v uniformě vyřítí a telefon jí vytrhne z ruky. Ale nic takového se nestalo, a dokud mezi ní a skelnýma očima mrtvého, způli pokrytýma mléčným povlakem, cvakala spoušť, vydržela to.

Zatlačte mu oči, pro všechno na světě. Ta spontánní myšlenka ji zcela vyvedla z míry. Slova přišla sama.

(CEDER, Camilla. Mrazivý okamžik. Vyd. 1. Brno: Jota, 2012, s. 22.)

Knihu Mrazivý okamžik vydalo nakladatelství Jota