Čarodějná dvojrecenze

k

V nedávné době vyšla v nakladatelství BB Art novinka od autorky Melissy de la Cruz, která píše převážně literaturu pro mládež. Upřesnila bych ještě více – píše pro mladé dívky a pro ženy, které se rády nechají pohltit kouzelným světem, ve kterém má každý naprosto běžné problémy, jen okořeněné magií a kouzly. Světem, kde je běžné „chodit“ s bohem či bohyní a světem, kde není nic divného, když se vám na půdě ubytují Elfové.

kČarodějky z East Endu

Protože nedávno vyšlá kniha je druhým dílem k čarodějné sáze o třech bohyních, jež se nemohou vrátit do svého světa a tak postupně prochází staletími, až se dostanou do současnosti, ve které se příběh odehrává, rozhodla jsem se začít svou recenzi nejprve prvním dílem, který vyšel v roce 2012 pod názvem Čarodějky z East Endu.

Čarodějky – bohyně jsou Joanna Beuchampová a její dvě dcery – divoká a nespoutaná bohyně lásky – Freya a její sestra Ingrid, která je jejím přesným opakem. Všechny žijí v městečku North Hampton svůj poklidný život. Ingrid pracuje jako knihovnice a stará se v místní knihovně o staré tisky a architektonické výkresy. Bojuje při tom proti starostovi a jeho podivnému nápadu – srovnat knihovnu se zemí a vystavit na jejím místě prestižní domy. Freya pracuje v místním baru a míchá koktejly lásky. Díky její snaze se bar začíná rozjíždět a přichází do něj stále více hostů. Něco tomu však chybí – kouzla. Ani jedna z žen totiž nesmí kouzlit. Odpykávající si trest, který se sice zdá nespravedlivý, ale ani jedna si ho po dlouhá staletí nedovolila překročit.

Nic však netrvá věčně a tak se jedna po druhé začnou pouštět do malých – zatím nevinných kouzel, kterými pomáhají svému okolí. Joanna začne čarovat pro malého chlapce – syna ženy, která jí pomáhá uklízet v domě. Chlapec jí připomíná syna, který si odpykává trest nejvyšší a zřejmě už ho nikdy neuvidí. Freya dodává kouzelnou příchuť svým koktejlům a bar se stává místem, kde lidé objevují své lepší já stejně jako lásku. Ingrid poruší zákaz ve chvíli, kdy pomůže nešťastné kamarádce k vytouženému dítěti.

Spolu s uvolněnými kouzly se však uvolňuje i zlo, spoutané dlouhá staletí. Freya se ocitá v milostném trojúhelníku, kdy se musí rozhodnout, který z jejích mužů je „ten pravý.“ Jeden z nich, je totiž její dávná láska, zatímco ten druhý je Loki – bůh zlomyslnosti, který může všechno zničit a vrhnout na svět temnotu. Dokáže se dobře rozhodnout?

Polibek čarodějky

Ve druhém díle s názvem Polibek čarodějky autorka v prvních kapitolách pečlivě čtenáře seznamuje s dějem první knihy, aby těm, kteří četli první díl před delší dobou, připomněla, o čem byl. Šikovné je to i pro čtenáře, kteří první díl vůbec nečetli. Ale ač je popis velmi podrobný, myslím, že určité souvislosti čtenářům vysvětlit nelze a ten, kdo první díl nečetl, bude velmi ochuzen. Toto však není chyba autorky. Podstata je v tom, že kniha přivádí čtenáře do naprosto nového světa. Ač se na první pohled zdá, že je život tří čarodějek v městečku North Hampton naprosto shodný s obyčejnými smrtelníky, opak je pravdou. Každá má svého zvláštního domácího mazlíčka, přítomnost Elfů, bohů i jiných stvoření jim přijde naprosto normální a stejně tak kouzla, která jim zjednodušují život.

Druhý díl navazuje velmi těsně na první knihu. Ke třem čarodějkám se vrací čtenářky ve chvíli, kdy je opustily v prvním dílu. Ingrid navazuje něžný a opatrný vztah k místnímu detektivu Mattovi, který věří ve vše možné, jen ne v kouzla. Freya si užívá svou divokou lásku a toho, že už konečně ví, který z mužů je „ten pravý“ a těší se na společný život. A Joanna si zvyká na nepřítomnost svého chotě a potkává Harolda.  Nic však není tak jednoduché, jak se zdá. Do města se vrátil Freddie, Freyin bratr, který uprchl z Předpeklí, kde si odpykával svůj nespravedlivý trest. Místo štěstí však do rodiny přinesl starosti a novou nejistotu. Obvinil za své uvěznění Freyina snoubence Killiana.  Ani Ingrid to nemá lehké. Její vztah s Mattem se začíná komplikovat a Joanna je kontaktována z jiného světa podivnou bytostí, které zatím neví, zda je dobrá, nebo zlá. Musí jednat opatrně, aby sebe i všechny v okolí neuvrhla do nebezpečí.

Melissa de la Cruz vytvořila ve svých knihách svět, který na čtenářky dýchne domácí pohodou a něčím, co vzbuzuje pocit důvěry a známosti. Kouzelné prvky, kterými tento svět protkává, dodávají příběhu pohádkové kouzlo. Nechybí napětí, láska, bolest, strach, čarodějové, Elfové, bozi… Nejsem čtenář, který hltá knihy o upírech a podobných bytostech každý den. Vlastně tyto knihy vůbec nečtu. Melissa de la Cruz mě však uchvátila. V prvním díle mi připomněla seriál „Gilmorova děvčata“ – vztahem dcery a matky, stejně jako film „Magická posedlost“, kde se objevovaly sestry čarodějky. Její postavy jsou živé, skvěle popsané, děj má spád a nezabývá se zbytečnou popisností odvádějící čtenářovu pozornost od hlavní linie. Zkrátka a dobře, ač nepatřím mezi onu „mládež“, které jsou knihy primárně určeny, už teď se těším na další díl. Jednak proto, že se dozvím, co se nakonec stalo s jedním z hlavních hrdinů, neboť autorka je mistrem napětí a vybrala perfektní okamžik, kdy nechala děj otevřený, a jednak proto, že mi „staří známí“ budou jednoduše chybět a budu se těšit na další setkání.

Knihy Čarodějky z East Endu a Polibek čarodějky vydalo nakladatelství BBart