Deník mého děťátka

Narození miminka je jednou z nejkrásnějších událostí v životě, která vám také nejvíce změní život. V období těhotenství, kdy se vaše tělo připravuje na příchod novorozence, si projdete nejrůznějšími citovými i tělesnými změnami. Deník mého děťátka je průvodcem těhotné ženy. Vydalo ho nakladatelství Slovart.

knihaDo deníku si můžete zaznamenávat každý drahocenný okamžik vašeho těhotenství. Od chvíle, kdy miminko poprvé uvidíte na ultrazvuku, přes vzrušení z prvního kopnutí, obrovské chuti na neobvyklé jídlo až po nateklé kotníky. Každá kapitola obsahuje kapsičky na fotky z ultrazvuku a další dokumenty, díky nimž si můžete vytvořit památku na vaše těhotenství a narození miminka. A můžete zavzpomínat po čase i s děťátkem, až vyroste.

Průměrná délka těhotenství je 280 dní, tedy 40 týdnů od začátku poslední menstruace. Deník obsahuje týdenní kalendář dlouhý 42 týdnů – kdyby se stalo, že budete přenášet.

Ideální je, když jste před otěhotněním i během něj fit. Neměla byste trpět nadváhou ani podváhou. Měla byste chodit cvičit nebo si jít zaplavat do bazénu. Zjistěte si, zda v místě bydliště nepořádají kurzy pro těhotné ženy. Dobrým cvičením je i chůze. Důležité je, abyste v těhotenství procvičila hlavně pánevní svaly. Když se tyto svaly procvičí, tak vám pomohou držet váhu rostoucího miminka.

Zdravé stravování

Zdravou stravu a pět porcí ovoce a zeleniny denně byste měla konzumovat neustále, zvláště důležité je to ale nyní, když jste těhotná. Rovněž byste měla dbát na vyvážený jídelníček s dostatečným množstvím sacharidů, bílkovin, tuků, minerálů a vitamínů a také dostatek vlákniny, která v těhotenství pomáhá předcházet běžnému těhotenskému neduhu, zácpě.

Ženám se doporučuje tři měsíce před otěhotněním a v rané fázi těhotenství brát denně 400 mikrogramů kyseliny listové. Můžete ji získávat z potravy, dobrým zdrojem je tmavě listová zelenina, jako je špenát. Většina žen ji ale užívá v podobě potravinových doplňků. Tyto tablety jsou volně prodejné v lékárnách, i když v některých případech vám je může předepsat lékař, když zjistí, že jste těhotná.
(Deník mého děťátka. Praha: Slovart, 2013.)

Zapisovat si rovněž můžete též pohotovostní čísla, vaši zdravotní historii i zdravotní historii vašeho partnera. Naplánovat si můžete i rozpočet. Sepsat si můžete vaše měsíční příjmy a výdaje. Zamyslete se nad tím, jak snížit měsíční náklady, a budoucnost plánujte s realistickým rozpočtem.

Když se připravujete na příchod nového přírůstku, jedním z nejzábavnějších aspektů je chystání výbavičky. Existuje mnoho půvabných věcí, ze kterých si můžete vybírat. Seznam výbavičky v deníku by vám měl pomoci si ujasnit, jaké věci považujete za nezbytné a jaké byste si koupili, kdyby peníze nehrály žádnou roli. Vypište si ceny jednotlivých položek, které potřebujete koupit a potom uvidíte, kolik dalších kousků vám rozpočet dovolí. Pokud máte přátele nebo příbuzné, kteří už děti mají, můžete si některé věci půjčit od nich.

Poznamenat si můžete rovněž kontaktní údaje na zdravotníky a další, kteří by vám v těhotenství mohli pomáhat. Kopie těchto údajů by se mohla hodit i partnerovi.

Následuje seznam 42 týdnů těhotenství, v němž je uvedeno, jak se budete nejspíše cítit a co budete zažívat. Také jsou zde informace o tom, jak vám dítě poroste v bříšku. Dopsat je možné různé poznámky o tom, jak vám zrovna je, jakou máte chuť k jídlu či jaké zažíváte nevolnosti a obtíže.

Připravte si také porodní plán. Dobrý nápad je, abyste vše prodiskutovali s porodní asistentkou a dalšími nastávajícími matkami, protože mohou myslet na něco, co by zrovna vás nemuselo napadnout. V deníku je několik otázek, nad kterými byste se mohla zamyslet.

Dále je zde seznam věcí, které byste si měla vzít do porodnice, případně co si nachystat, rozhodla-li jste se rodit doma. A nechybí ani záznam o porodu a údaje o narozeném miminku.

V deníku jsou uvedené také citáty o mateřství, z mnoha uvedu tento: „Mateřská láska vydrží všechno" (Washington Krviny). Deník je plný krásných fotografií, je příjemně barevně laděný. Deník mého děťátka bych doporučila každé mamince, která se hravou formou chystá na svého potomka. Může si tak sepsat své myšlenky, dojmy, nálady, ale také důležité věci, které zde bude mít pohromadě se vším příjemným. Nalepit a založit zde můžete i vaše první rodinné fotky. Vřele doporučuji.

Knihu Deník mého děťátka vydalo nakladatelství Slovart