Jednoduchá vražda

Překladatelka Gita Zbavitelová mi snad odpustí, že jsem pro název recenze použila vlastní překlad anglického názvu. Jedná se – jak jinak – o knihu Agathy Christie, která v Čechách vyšla pod názvem Vždyť je to hračka. Kdo by čekal další příběh se známými detektivy Herculem Poirotem nebo slečnou Marplovou, bude překvapený. Velmi příjemné oživení totiž přináší pátrání Luka Fitzwilliama, které provádí takříkajíc „na vlastní pěst“.

knihaAutorka si pro tento detektivní román vybrala vysloužilého policistu Luka Fitzwilliama, který se vypraví do poklidné anglické vesničky, aby tam vyšetřil možná vraždu, možná ne. Stane se tak na popud staré dámy, se kterou se setká ve vlaku a která mu vypráví o podivné sérii vražd, které se na poklidném venkově v posledních několika měsících staly. Tato stará dáma nemířila nikam jinam než na Scotland Yard, aby své podezření nahlásila. Když pak Luke otevře noviny a zahlédne v nich článek o tom, že nebohá dáma zahynula pod koly vozu, začne ho případ zajímat. A tak se domluví se svým přítelem a s jeho pomocí se vydává na venkov zjistit, jak je to s vraždami ve skutečnosti.

Jak jsem již výše uvedla, ač jsou Hercule Poirot i slečna Marplová velmi oblíbení detektivové Christiiných příběhů, volba takřka nezávislého pátrače příběh velmi oživila. Najednou neomylného detektiva a předvídavou starou dámu vystřídá pochybující muž, který není neomylný a který stojí před těžkým úkolem. Musí se pokusit nevzbudit v místních obyvatelích podezření, ale zároveň potřebuje vypátrat pravdu. A tak se ukrývá za historkou, že je spisovatel, kterého zajímá místní historie a kult čarodějnictví a postupně odkrývá kousek po kousku tajemná zákoutí duší tamních obyvatel. A protože je to jen člověk, velmi snadno se také splete.

Stojí před skutečně těžkým úkolem. Zpočátku se zdá, že vrahem není nikdo. V polovině příběhu dochází ke zlomu a podezřelých přibývá. Kdo je však skutečným vrahem? Je to ten, u kterého je kvůli jeho povaze a podivným čarodějným praktikám největší pravděpodobnost vraždy, anebo měla pravdu stará dáma z vlaku, když ho varovala, že vrah je ten, koho by nejméně podezříval?

Agatha Christie mistrovsky rozehrává příběh, který zamotá hlavy čtenářům rychleji než kolotoč. Mate čtenáře nejen výpověďmi a rozhovory, kterými je text protkaný a které provzdušňují úvahy Luka Fitzwilliama, ale přináší i milostný příběh, který se pomalu rodí mezi hlavními hrdiny. Jak zamíchá kartami a kdo nakonec bude usvědčen jako vrah, to už si musí čtenář přečíst sám. Rozhodně se však nebude ani chviličku nudit, neboť autorka jej bude udržovat v napětí a nejistotě do poslední chvíle. Navíc se na konci knihy o hlavní hrdiny začne bát. Půjde totiž o život i jim!

Knihu Vždyť je to hračka vydalo nakladatelství Knižní klub