Bratrstvo – Kniha třetí – Lovci

detail

Hal a jeho družstvo Volavek, pokračují ve svém stíhání desperáta Zavaka, který ukradl posvátný kámen Skandijců – andomal. Na Halově rychlé lodi s netypickou plachtou jsou pirátům stále v patách. Zdálo se, že jejich cesta skončí u bohatého města Limmat, které pomohli obyvatelům piráta zbavit, jenže lstivý Zavak zase zmizel. Jeho černá loď míří k baště desperátů – do opevněného říčního města Raguza.

Družstvo Volavek musí dál. Nejdříve však je třeba sebrat síly, připravit strategii a především vyléčit siláka Ingvara, který při obraně města utrpěl těžké zranění. Zavaka a jeho bandu nedostihli na širém moři a čeká je nebezpečná plavba po řece Donu, na jejímž břehu Raguza leží.

knihaPosádka Volavky se rozšířila. Z bohatého Limmatu s nimi odplula také lovkyně Lydia, které piráti zavraždili dědečka. Dívka touží po pomstě. Druhou osobou navíc je zajatec Rikardo, jenž ví, kde opevněné město pirátů leží. Ten sedí připoután ke stěžni a jen zírá. Zdá se, že nevěří, že ho přelstili tak mladí bojovníci.

Statečné kluky opět čeká nelehká cesta. Naštěstí je v bojové pohotovosti dobře udržuje někdejší vyhlášený skandijský bojovník Thorn. Překonají nemalé překážky, cestou se dokonce dostanou do vězení, ze kterého se jim podaří prchnout, pak zdolají nebezpečné peřeje, ale nepoleví a do Raguzy se opravdu dostanou. A tady dojde k rozhodujícímu střetu, tady konečně dopadnou zákeřného desperáta, zničí v souboji lodí jeho Havrana a získají vzácný andomal! Bez něho by je přece v Hallasholmu nikdy nepřijali zpátky mezi sebe.

Doutro, gatmeister města Bayratu, hleděl na sloupeček pěti těžkých zlatých mincí na stole před sebou. Vypadal mužně, byl vysoký a urostlý, měl orlí nos, výrazné lícní kosti a tmavě hnědé, hluboko posazené oči. Tmavé vlasy mu počínaly na skráních šedivět, což mu propůjčovalo vznešený vzhled. Ten byl dále podtržený zlatě lemovaným purpurovým pláštěm, který měl gatmeister na sobě, a zlatou obroučkou posazenou na hlavě.
„tak vy říkáte, že byste si přál, aby se ta loď zdržela?“ opakoval. Jeho chování bylo nezávazné.
Zavak přitakal. „Loď i její posádka. Je jich devět. Postarší jednoruký Skandijec a osm mladých kluků.“
„A jak dlouho bych je měl zdržet?“
Zavak pozorně připojil k hromádce na stole dalších pět zlaťáků a každý pokládal s přehnanou pečlivostí.
„Natrvalo by bylo vyhovující,“ odvětil.
Gatmeister prohnul rty. Vedle deseti už vyrovnaných zlatých mincí přistála další. „Potřeboval bych samozřejmě nějaký důvod, abych je mohl zatknout,“ řekl.
(Flanagan, John. Bratrstvo 3 - Lovci. Praha: Egmont, 2013. s. 123.)

Domů se s nimi vrací i Lydia. Dívka to nemá snadné, do rodného Limmatu se vrátit nechce, nemá proč. Taky stojí před složitým rozhodnutím – koho vybrat ze dvou ctitelů, kterému z věrných druhů dát přednost: Stigovi nebo Halovi. Ale to už je docela jiný příběh…

…Karina jí jemně stiskla ruku.
„Je těžké, když se ve tvém životě objeví dva velmi přitažliví mládenci, že?“ Pak tiše dodala. „Dobře vím, jaké to je.“
Hlas jí posmutněl a Lydia rychle vzhlédla. Bylo vidět, že Karina je duchem ve vzdálené minulosti. Pak se zachvěla, vrátila se do současnosti a usmála se na dívku.
„Mohla bych ti dát malou radu?“ zeptala se.
Lydia pokývla: „Ano.“
„Dej si na čas, než si mezi nimi vybereš. Je ti teprve šestnáct a nemáš kam spěchat. A taky nevíš, koho ještě můžeš potkat.“
(strana 378)

John Flanagan v třetí knize série Bratrstvo uzavřel lov na Zavaka. Podařilo se mu udržet nastolené tempo z předchozích knih série, přidal další dávku dobrodružství a připojil i lásku. Kluci, kterým na začátku příběhu nikdo nevěřil, dokázali splnit vytčený úkol. Ukázali všem, jak vypadá správná týmová práce. To je hlavní autorův cíl. Jeho historická fantasy se nese v duchu dobrodružství, velkého kamarádství, soudržnosti. Přitom příběh nevyznívá černobíle – každý z hrdinů má silné a slabé stránky, každý se během cesty dopustí nějaké chyby, aby ji napravil jiným zdařilým kouskem. Jde o svižné a napínavé klučičí čtení, ale věřím, že si oblibu našlo i mezi dívkami. Lýdia je úžasná holka, která se ničeho nebojí, dokáže se postarat sama o sebe a má v sobě zakódovaný veliký kus empatie. Tím autor do vypjatých bojových situací přidal potřebnou dávku citu, dokázal, že i bojovníkům a nelítostným námořníkům je bez lásky smutno! Že každý potřebuje mít vedle sebe spřízněnou duši. Opravdu velmi podnětná série, jež se čte dobře náctiletým i čtenářům s většími životními zkušenostmi. Uvidíme, kam se Bratrstvo posune dál, jaká úskalí na Hala, Stiga, Stefana, Edvina, Jespera, Igvara a Ulfa s Wulfem budou čekat v příštích knihách, zda autor nepoleví v laťce. Po zkušenostech s Hraničářovým učněm věřím, že se tak nestane a čekají na nás nová a nová dobrodružství opravdové party!

Knihu Bratrstvo 3 - Lovci vydalo nakladatelství Egmont