V (téměř) hlavní roli Ota ze Zástřizlí

V červnu 2013 se na pultech knihkupectví objevila s nadšením očekávaná novinka nakladatelství Moba – Msta písecké panny. Typický barevný přebal s gotickým výjevem napovídá, že se jedná o historický román. A kdo už v ruce držel některý z předchozích dílů, tak ví, že se jedná o novinku Vlastimila Vondrušky z řady detektivních příběhů řešených Oldřichem z Chlumu.

knihaMalé překvapení čeká na čtenáře hned na počátku příběhu. V Písku jej totiž neuvítá královský prokurátor Oldřich z Chlumu, ale jeho panoš Ota ze Zástřizlí. Švarný mladík, který nenechá jedinou sukni na pokoji, zde čeká na svého pána, aby se k němu připojil. Oldřich totiž doprovází krále Přemysla Otakara II. a netuší, že Ota se mezitím zamotává do stále záhadnější sítě krádeží a vražd.

Jak jinak, u Oty vše začne setkáním se ženou. A že to není jen tak ledajaká žena, zjistí čtenář záhy. Kráska, která se s Otou setká u řeky, se ho nejprve pokusí oloupit o oděv, načež se svěří, že jí samotné její šat někdo u řeky ukradl a ona se nemá jak dostat zpět na hrad. Ota jí galantně svůj oděv přenechá a začne pátrat po zloději šatů. Ukazuje se, že krádeží přibývá, a aby to nestačilo, objeví se i první mrtví. Jedním je urozený velmož nalezený brutálně zavražděný ve své komnatě a druhým je rybář od řeky Otavy. Zdá se, že vraždy spolu zdánlivě nesouvisí, ale opravdu tomu tak je?

Ota se pouští do pátrání na vlastní pěst s požehnáním manželky Bavora ze Strakonic a dcery Přemysla Otakara II., Anežky. Čtenář se tak téměř polovinu knihy setkává s jeho dobrodružným pátráním, milostnými šplechty i mylnými dedukcemi. Teprve když se Ota ocitá s rozumem v koncích, přijíždí do Písku i Oldřich z Chlumu s velitelem svého vojska Divišem a bere případ z pověření českého krále do svých rukou.

Vlastimil Vondruška příběh velice oživil tím, že nejprve přenechal hlavní roli Otovi. Přenechal mu tak velké pole působnosti, aby mohl mladík ukázat svůj um i zkušenosti, ale zároveň ve správný čas přivedl na scénu oblíbenou postavu svých detektivních příběhů – Oldřicha z Chlumu. Děj navíc umístil tentokrát do jižních Čech do města Písku, čímž rovněž oživil děj i vyprávění. Nesmím také opomenou autorův smysl pro humor, který čtenáře donutí nejen se nad řádky usmívat, ale dokonce se hlasitě zasmát.

Musím přiznat, že nejnovější kniha Vlastimila Vondrušky Msta písecké panny mě doslova nadchla. Nejen, že jsem se setkala s oblíbenými postavami a autor nezklamal napínavým příběhem a velmi zamotaným dějem, ale navíc jsem se u knihy výborně pobavila. A kdo byl vrah? To už čtenářům neprozradím, mohu se však pochlubit, i tím mě autor potěšil – po dlouhé době se mi podařilo spolu s Oldřichem a jeho pomocníky odhalit vraha.

Knihu Msta písecké panny vydalo nakladetelství Moba