Benátské tajemství s prvky thrilleru

Eric Frattini je španělský autor, který se rozhodl využít svých znalostí Vatikánu a zatlouct další hřebíček do pomyslné rakve katolické církve. Navazuje – stejně jako mnoho jiných autorů – na odkaz Dana Browna a přivádí svého čtenáře opět do blízkosti papežských komnat. Opět někdo papeži usiluje o život, opět je to někdo z jeho blízkosti a opět autor odkrývá tajemství, jež dosud dřímalo v hlubinách země a jež nesmí vyjít na světlo, jinak by otřáslo pilíři mocné katolické církve.

knihaJiž poněkolikáté se ve svých recenzích odvolávám na Dana Browna a na jeho knihu Andělé a démoni. Nic naplat – byla první a snad i proto jedinečná. (Což ale neznamená, že nemůže být napsána kniha, která by jej překonala!) Asi každá práce, která se objeví na pultech knihkupectví a která vychází z podobné myšlenky, jako tato kniha, si říká o nutné srovnání. Je to jen reklamní tah, který má napomoci prodejnosti knihy, nebo autor předkládá knihu, kterou stojí za to číst?

Vodní labyrint z pera Erica Frattiniho čtenáře zavede do mnoha zemí světa. Hlavní hrdinkou je archeoložka Afdera Brooksová, vnučka slavné obchodnice se starožitnostmi. Babička ji náhle odvolává od archeologických výzkumů, aby jí sdělila to nejdůležitější – tajemství, které střežila desítky let a které má vyjít najevo. A právě Afdera je podle babičky ta pravá, která jej odhalí a především pochopí. Když si Afdera vyzvedává s babiččinou plnou mocí z americké banky podivný rukopis, ještě netuší, že drží v rukou mocnou zbraň, která může ohrozit katolickou církev. Zbraň, kterou má Vatikán plně pod kontrolou a bude dělat všechno proto, aby pravda po staletí ukrývaná nikdy nevyšla najevo. Kdo bude vítězem? Dokáže Afdera dokončit své poslání a odhalí pravdu? Nebo bude Vatikán silnější a uchrání se před skandálem?

Frattini je velmi dobrý vypravěč a knihu záměrně píše tak, aby čtenáře zaujal od první stránky, což se mu velice dobře daří. Pro toho, kdo má rád akční příběhy plné zbraní, dokonalých vražd a konspiračních teorií, bude tato kniha skvělá. Kdo však bude hledat napínavé tajemství, které bude Afdera se svými přáteli odkrývat kousek po kousku a bude nutit netrpělivého čtenáře číst stále dál a dál, ten bude zklamaný. Dvě výše zmíněné složky jsou namíchány v zajímavém nepoměru. Na začátku dává kniha tušit nové „objevy“ a zajímavé znalosti ze světa křížových výprav, z historie Benátek i z historie církve. Brzy se však děj obrátí a převáží složka postupného vyvražďování všech osob, které mají – nebo měly – co do činění se starobylým textem, který má Afdera v rukou.

Ať je to, jak chce, autor dokazuje výbornou znalost církevního prostředí a Vatikánu, obratně provází čtenáře po mnoha koutech světa, seznamuje ho se spoustou vědeckých metod – ať už je to archeologie, astrologie, restaurování, nebo třeba balistika. Pokud knihu dostanete do rukou, zaručeně vás zaujme. A pokud vás neodradí teroristické útoky podivné sekty spojené s Vatikánem, dočkáte se i rozuzlení příběhu. Konec bohužel nijak překvapivým není. Dá se předvídat. Ale prozrazovat jej rozhodně nehodlám. Pokud vás zajímá, co vlastně Afdera v americké bance dostala do rukou a co měl rukopis společného s Benátkami, otevřete knihu Vodní labyrint a nechte se unášet na vlnách napětí a rychlých zvratů.

„Nejdražší vnučko,
Až budeš číst tento dopis, bude to znamenat, že již nejsem mezi živými, ať už jsem zemřela přirozenou smrtí, anebo zavražděná nějakou temnou, skrytou rukou. V každém případě budu mrtvá.
Tento list, drahá Afdi, není ani tak dopisem jako spíš varováním, aby ses měla na pozoru, pokud by se kolem Tebe dělo cokoliv podivného v souvislosti s Jidášovým evangeliem, které jsi už jistě vyzvedla z trezoru First National Bank v Hickswillu.“
(FRATTINI, Eric. Vodní labyrint. Mladá Boleslav: Panteon, 2013, s. 208.)

Pokud se chystáte odcestovat na dovolenou a hledáte obsáhlejší knihu, která vám zpříjemní letní dny, rozhodně Vodní labyrint doporučuji. Jediné, co bych nakladatelství Panteon vytkla, je větší množství překlepů a místy i chybné odsazení dalšího odstavce – např. v polovině věty.

Knihu Vodní labyrint vydalo nakladatelství Panteon