Vzpoura mozků

Píše se rok 1986 a já prosím tatínka, jestli by mi ráno při cestě do práce nekoupil ve stánku PNS ABC Speciál 86. Naději na to, abych toto speciální číslo populárního a tím pádem nedostatkového časopisu získal, mám velikou, neboť tatínek chodí do práce velmi velmi brzo. Představa nedostatkového a podpultového zboží, front na základní potraviny a prostředky denní potřeby je dnes nepředstavitelná, přesto to byla realita, na kterou bychom neměli (chtít) zapomenout. Stejně jako bychom neměli zapomenout na koncentrační tábory, ať ty komunistické, nebo nacistické.

knihaABC Speciál 86 mi večer tatínek skutečně donesl a já byl uchvácen. Toto speciální číslo krom nepřeberného množství článků ze světa techniky obsahoval i komiks. V tomto čísle to byl komiks Vzpoura mozků, k němuž scénář napsal Václav Šorel (1937) a ilustroval jej František Kobík (1933–2001).

Letos (2013) po 27 letech Vzpoura mozků vychází jako román. Byl jsme zvědavý, jak se Václav Šorel „popral“, s převedením komiksového scénáře na román. Hned v úvodu a bez dlouhého napínání a nějakého prodlužování musím prostě konstatovat, že se mu to povedlo.

Autor nás na 260 stranách nechá nahlédnout do dobrodružství posádky hvězdoletu Prometheus při jeho návratu na Zemi. Na rozdíl od komiksového scénáře je románová podoba díky většímu prostoru přirozeně obšírnější, bohatší a plastičtější. Román nás blíže seznamuje s hlavními hrdiny, barvitěji vykresluje jejich vlastnosti a charaktery. Stejně tak má autor více prostoru pro vylíčení technických a dalších podrobností. Technické záležitosti díky původní autorově inženýrské profesi jsou v rámci možností realistické. Nesmím zapomenout uvést, že kniha je doplněna skvělými ilustracemi od Františka Kobíka, které pochází z výše zmiňovaného komiksu.

Román Vzpoura mozků není náročné intelektuální čtení, řešící hluboké psychologické nebo filozofické otázky lidské existence nebo soužití umělé inteligence a lidí a věřím, že ani autor takovou ambici neměl. Jde o velmi pohodové a příjemné čtení, které není hloupé a myslím si, že to není až tak málo. Snad jen autorovo vysvětlení, proč na palubě hvězdoletu nejsou ženy, bude zřejmě pro mnoho feministek asi trnem v oku. Na druhou stranu, co je špatného a dehonestujícího na výchově dětí a spokojené a fungující rodině? Pro mě a zřejmě i autora to představuje víc než kariérní postup.

Knihu mohu vřele doporučit, a věřím, že se budete po každé kapitole těšit na další.

Knihu Vzpoura mozků vydalo nakladatelství XYZ