Zakladatel Sázavského kláštera a dějiny prvních Přemyslovců

Nakladatelství Moba se věnuje vydávání historických románů, které velkou měrou přibližují českému čtenáři dějiny naší země.  Snad největší počin je románové ztvárnění dějin přemyslovského rodu, který píše Vlastimil Vondruška. Vedle něj je ale spousta dalších výborných autorů, kteří se věnují různým obdobím v dějinách a pomáhají tak českému čtenáři vytvořit si o nich podvědomí. Kniha Ďábel na řetězu od Otomara Dvořáka je novinkou, která jistě své čtenáře velmi zaujme.

knihaAnotace na zadní straně knihy trochu lakonicky prozrazuje, že čtenář bude sledovat životní kroky muže, který se vzdal svého jména Drslav, aby přijal řeholní jméno Prokop. Je významnou, avšak trochu opomíjenou osobou v dějinách naší země. Prokop se stal zakladatelem sázavského kláštera a ovlivňoval církevní dějiny v Čechách i na Moravě. Otomar Dvořák však ve své knize přináší mnohem více než jen Prokopův životní příběh.

Spolu s Prokopem čtenář poznává Čechy a Moravu v době, kdy jimi zmítaly tvrdé nepokoje a kdy se první Přemyslovci přetahovali o trůn nejen mezi sebou, ale také mezi okolními panovníky. Ať už do našich dějin zasahovala polská strana, nebo německá, ať ovlivnily naše dějiny rody Slavníkovců či Vršovců, Přemyslovci se dokázali prosadit a usadit se pevně na českém trůnu.

Otomar Dvořák citlivě prolíná život poustevníka Prokopa s osudem Břetislava, syna Oldřicha a Boženy. Snaží se dějiny českého raného středověku vyprávět z nového úhlu pohledu – ovšem důrazně si připomeňme, jedná se o pouhou fikci. Přestože v mnohém vychází ze skutečných historických událostí, nelze brát knihu jako výklad našich dějin. Začátek knihy, kde se o český knížecí stolec pralo mnoho mužů najednou, bylo napsáno poněkud chaoticky. Začátek je vhodný pro toho, kdo „zná“ české dějiny. Pokud bude knihu číst čtenář trochu méně zkušený, bude se v rychlém sledu událostí ztrácet. Škoda, že kniha nebyla doplněna rodovým stromem, který by lépe vysvětloval pokrevní spojení jednotlivých postav románu.

Děj se drží skutečných historických událostí, ale neprolíná se jím žádný domyšlený příběh, který by čtenáře dokázal překvapit a „lapit“ jej. Pro toho, kdo „příběh“ prvních Přemyslovců zná, bude příjemným osvěžením život Prokopův, který tak trochu prochází linií knihy jako vypravěč. Jako ten, kdo se na problematiku dívá zvenčí, má svůj názor na věc – vždy správný názor – a je tím, kdo se stává Břetislavovi učitelem a rádcem.

Knihu Ďábel na řetězu vnímám jako příjemné osvěžení českých historických románů, ve které se objevuje i nádech tajemna a která zpříjemní čtenářům horké letní dny.

Knihu Ďábel na řetězu vydalo nakladatelství Moba