Recenze: Knihy pro dospělé

Hanif Kureishi – Intimacy

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
ruze 100x100
Kniha Intimacy vydaná v roce 1998 nakladatelstvím Faber and Faber v angličtině, vyšla v ČR v roce 2000 v nakladatelství Odeon pod názvem Byli jsme si blízcí. Autorem je Hanif Kureishi, spisovatel, dramatik, scénárista a režisér. Kniha je hodnocená jako obnažující až kontroverzní titul např. z Mail on Sunday, Observer, Independent aj. V roce 2001 byl v koprodukci Francie, Velké Británie, Německa a Španělska vyprodukován film Intimacy (česky pod názvem Intimita), který byl inspirován tímto dílem a stejně jako kniha vyvolal kontroverzní nálady. V ČR ji lze zakoupit např. prostřednictvím portálu vydavatelství Kosmas nebo na Amazon.com.

 

Hlavní postavou je Jay, muž středních let, který se připravuje opustit svoji ženu Susan a dva syny kvůli milence Nině. Příběh Jaye je psaný v ich formě. Po vydání tohoto dílka měl autor značné neshody s rodinou, která mu vyčítala zveřejnění rodinných detailů a jejich „prodej“ veřejnosti. Není nezajímavé, že autor, stejně jako hrdina knihy, opustil svoji manželku a dva syny. Příběh je tedy zřejmě z velké části inspirován soukromím autora, těžko soudit, do jaké míry jde o autobiografii.

obalka intimacyJay začíná svůj příběh slovy: „... je to nejsmutnější noc v mém životě, odcházím a už se nikdy nevrátím…“ Šíře Jayových pocitů se v knize pohybuje od radosti až po sebetrýznění. Místy nacházím jeho výpověď až šokující, ani ne tak pro použitý slovník (místy peprný) a otevřenost sexuálních scén, jako spíše zasazení Jayových myšlenek do určitého kontextu. Existence Susan je spíše pasivní. Susan se snaží poctivě pracovat (je učitelka), vzorně se stará o děti a domácnost, ovšem takto investuje veškerou svoji energii do péče o dům a o žaludky rodiny a už jí chybí jinde – partnerské štěstí a růst vztahu jsou upozaděny. Jako většina matek zapomíná sama na sebe, na pocity něhy a svoji jedinečnost… Nevěnuje se péči o duši a tělo, jen vzpomíná na minulost nad fotkami a ztrácí takto partnera. Jay (jako všichni muži) touží být obdivován, touží po změně, překvapení. To nachází ve svojí milence Nině, která ho šokuje tím, že ho vlastně nepotřebuje vedle sebe.

Jay opouští svoji Susan, zřejmě z „přesycenosti“ jejich vztahem a středostavovským životem. Dalo by se říci, že Jaye už žena „nebaví“ a také že je Jay přelétavý. Takto postavěný příběh by ale zřejmě nikoho nezaujal, tento scénář je až příliš známý manželkám mužů ve středním věku. Kdo by si chtěl číst o krizi středního věku, když ještě ani nezaložil rodinu, nebo jehož vztah teprve roste?  Navíc tyto příběhy často máme přímo ve svém okolí, rozvrácené rodiny, bolavé dětské duše.

Chvilkami mi Jay připomíná věčného studenta bloudícího od jedné šance k druhé, stěžujícího si na okolnosti a neschopného sebereflexe, místy mi připomíná dítě, které vidí koš lízátek a neví, které zvolit, když chce vlastně všechny. V příběhu se odráží veškeré možné myšlenky o dopadu opuštění rodiny. Jay někdy až sadisticky plánuje, jaká čeká Susan budoucnost bez něj, jak vyjde jako samoživitelka s penězi. Při balení kufrů na odchodu si ale hrdina nezapomíná svoje značkové oblečení. Silná káva? Pro mne ano. Cítím z Jayova postoje surovost, nenávist a pomstychtivost vůči Susan. Nikoliv otevřenou, ale skrytou. Připustíme-li si, že se celá léta projevoval jako slaboch, může být tohle násobeno na druhou.

Tuto knihu doporučuji ke čtení jen těm, kteří už nemají o životě iluze a načerpali už nějaké životní zkušenosti. Pro naivní duši nebo mladého čtenáře na startovní čáře života může být kniha něco jako octovým nápojem místo limonády. Autor získal mnohá ocenění za svoji práci, šíře Jayových pocitů a myšlenek je opravdu velká, ale mám problém s pochopením hlavního hrdiny, dělá mi problém se ztotožnit s jeho vnitřním soubojem a interpretací pocitů. Kniha má daleko do relaxační četby, v každém případě jde o ale o příběh, který je o něčem víc, než o přelétavosti. Je o bourání konvencí, neschopnosti zakotvit, uchopit svůj život jinak, nalézt zálibu v tom, co máme, a ne v tom, co můžeme mít.


Čtěte také:


Hanif Kureishi










Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení