Petr Macek: Včera, dnes a zítra. Iva Janžurová

kniha

Sympatickou a velmi oblíbenou herečku s vysokým hlasem a rozhodně nezaměnitelným smíchem Ivu Janžurovou známe všichni. A snad se shodneme i na tom, že je to herečka skutečně výjimečná a nenahraditelná. Mladý novinář a scénárista Petr Macek nyní přináší její autorizovaný životopis, kde můžete Ivu poznat nejen jako herečku, ale i jako partnerku, manželku a především, jako ženu.

„Já to mám tak ráda, že je divný, že mi za to dávají ještě peníze.“

knihaSympatická Iva se na čtenáře své biografie usmívá z obálky knihy v červeném klobouku a ladících rukavičkách. Elegantní herečka popisuje svůj život s obrovským citem. Ze stránek knihy čtenář pociťuje, že tahle žena žila a žije naplno jak život herecký, tak svůj soukromý. Petr Macek sestavil životopis Ivy Janžurové na základě rozhovorů vedených nejen s ní, ale i s jejími dcerami – Sabinou a Theodorou. Dále využil rozhovory s jejím partnerem Stanislavem Remundou a bratrem Pavlem. Není to tedy jen pohled z jedné strany, ale je to pestrý popis ženy, jež hýbe divadelním i filmovým světem.

Čtenář se seznámí s počátky Iviny kariéry, divadlem i filmem. Iva zde vzpomíná na své kolegy a přátele, na silné zážitky své kariéry, ale také na roli nejtěžší a nejkrásnější – na roli matky.

„Od roku 1964, kdy Ivuška nastoupila do Divadla na Vinohradech, v něm strávila krásných třiadvacet let, na které ráda vzpomíná. Pomineme-li „dobu temna“, práce v divadle se jí jen kupila a jedna po druhé přicházela řada krásných rolí. Možná z té doby pochází její slavný bonmot, který často a rád připomínal Stanislav Remunda. Iva jím prý kdysi glosovala svůj vztah k divadlu: ,Já to mám tak ráda, že je divný, že mi za to dávají ještě peníze.“
(Petr Macek. Včera, dnes a zítra. Iva Janžurová. Praha: Ikar, 2013. s. 117 – 118.)

Kniha je doplněná mnoha černobílými snímky, které zachycují Ivu Janžurovou v mnoha rolích (soukromých i divadelních a filmových). Uvnitř jsou pak dvakrát vsazené fotografie na křídovém papíru, jedna část je zachycena černobíle, druhá přináší snímky barevné. Všechny fotografie však přináší pohled na krásnou a nestárnoucí herečku. Na konci knihy nechybí výčet jejích divadelních rolí a filmografie.

Jestli máte Ivu rádi nebo vás jen zajímá její život, herecká dráha a pocity, s jakými toto vše prožívala, mohu tuto knihu jen doporučit.

Knihu Včera, dnes a zítra. Iva Janžurová vydalo nakladatelství Ikar