Dokonalost neexistuje

Možná si myslíte, že se vás to netýká. Jste plni nadšení, pracovat denně šestnáct hodin není pro vás problém, těžké úkoly jsou pro vás výzva. V tomto okamžiku jste přesvědčeni, že nic nemůže stát mezi vámi a úspěchem a psychiatři jsou jen pro slabochy. Lidé, vezoucí se na momentální vlně úspěchu, a také ti, kteří práci věnují celou svou duši, jsou ale ve skutečnosti ohroženi. Syndrom vyhoření na tvrdě pracující lidi číhá, je to velmi aktuální problém. Známý psychiatr doktor Radkin Honzák se ve své knize Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření pokusil vysvětlit, jak se vyhnout úskalím, která mohou způsobit vážné komplikace v profesním i soukromém životě.

knihaDoktor Honzák ve své knize pojal problém komplexně. Představil historii výzkumu syndromu vyhoření, která není zase tak dlouhá, i osobnosti, které v tomto oboru pracovaly a posunuly poznatky o něm o kus dál. Psychiatrie není exaktní obor, neexistují pro ni jednoznačné vzorce, postoj každého, kdo se jí zabývá na špičkové úrovni, je trochu jiný. S několika takovými pohledy se můžeme prostřednictvím Honzákovy knihy seznámit.

Lze předpokládat, že po knize sáhnou spíše laici, většinou ti, kteří se vyhoření obávají, nebo se domnívají, že již vyhořeli. Ty spíše zajímá, jak se mu vyhnout, či dokonce napravit napáchané škody. Čtenář se zkušenostmi s knihami podobného druhu nebude čekat, že dostane jednoznačnou radu typu „jezte hodně mrkve“, Radkin Honzák ji ani nenabízí. Nejprve uvádí několik typických případů, mnoho lidí se v nich pozná nebo pozná své blízké. Ze vzdáleného pohledu, kdy  pozorujeme někoho cizího, ale zároveň i sebe, dokážeme s nadhledem vidět chyby, kterých se dopouští onen neznámý a my také. Může to vést k objevné úvaze „ten člověk se chová nesmyslně, já se chovám podobně“. Velmi zajímavá je kapitola o touze po dokonalosti, vedoucí nakonec k vyhoření.

Dále, trochu překvapivě, autor vysvětluje přenášení nervových vzruchů, některé mechanizmy vzniku emocí a podrobněji se rozepisuje o jejich základních druzích. Je potřeba podotknout, že ani druhy emocí nejsou definovány na pevnějším základě než na zvyklostech a dohodě odborníků. Jsou to témata, která s problémem vyhoření nesouvisí přímo, ale v dalších kapitolách se lze částečně na ně odvolávat. Osobně považuji tuto část za poněkud nefunkční, ale dává knize punc odborné publikace.

V závěru konečně přijde na řadu to, co většina čtenářů očekává. Praktické rady. Nikoho nepřekvapí, že ani ty nejsou jednoznačné. Přesto některé univerzální nalezneme. Důležitější než hledání rad je ale ochota řídit se jimi. Jak snadno zjistíme, většina z nich je tak jednoduchá, že je známe. Posledních několik stran patří známým osobnostem, pracujícím v povoláních, která jsou rizikovým faktorem vyhoření. Radkin Honzák jim položil jednoduchou otázku, jak je možné, že je tento problém nepostihl. Mnohé odpovědi jsou velmi zajímavé a poučné.

Hlavní rys knihy Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření je reálnost. Doktor Honzák je praktik, jehož ordinací za léta praxe prošly zástupy pacientů. V našem prostředí nesmyslné rady typu „měnit každých pět let profesi“ v knize nenajdeme. Pro tu si musíme do příručky některého z rozesmátých amerických autorů, jehož úsměv vyvolává pohled na bankovní účet tučnící se penězi zoufalců, kteří hledají jakoukoliv radu. Dalším znakem je čtivost. Text je proložený citáty i vtipy, vztahujícími se, těsně i volněji, k tématu. Doktor Honzák není pouze odborníkem ve svém oboru, má i velmi rozsáhlý kulturní přehled. Mezi jeho přátele patřilo hodně známých osobností, mnoha z nich dokázal pomoci i v době normalizace. Není náhodou, že přes svůj zralý věk začal publikovat až po roce 1989. Pro odborně naučnou literaturu to je velká škoda, protože jde o odborníka, který má co říct a dokáže to sdělit velmi přístupnou formou, chápu však, že jeho postoje byly takové, že neměl zapotřebí vydávat knihy za každou cenu ve státě, kde o tom, co se bude psát (možná spíše o tom, co se psát nebude), rozhodovali komunističtí kádři.

Knihu Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření vydalo nakladatelství Vyšehrad