Tragický příběh z války plný pomsty, cti i milosrdenství

k

Návrat kapitána Johna Emmeta je prvním beletristickým počinem Elizabeth Spellerové. Autorka, která má na svém kontě několik odborných knih a živí se jako spisovatelka, učitelka, novinářka a básnířka, dokázala v této knize propojit fikci, historická fakta, filozofické úvahy i cit pro kulturu. Čtenář se od první stránky propadá do života o téměř sto let zpátky a ani na chvíli z něj nevyjde. Děj, dobové reálie i myšlení hlavních hrdinů ho pohltí, a nepustí až do poslední stránky.

kElizabeth Spellerová si pro svou knihu zvolila silný příběh protkaný mnoha tragickými osudy vojáků z první světové války. Hlavním hrdinou je Laurenc Bartram, který se po skončení války ocitá náhle sám, bez ženy a syna, kteří během války zemřeli. Snaží se zaběhnout znovu do běžného života a pomoci mu k tomu má práce na knize o kostelech. Náhle dostane dopis od ženy, jež byla sestrou jeho spolužáka ze školy. Sotva si ji pamatuje a nikdy se s ní nijak zvlášť nepřátelil. Nyní ho žádá, aby vypátral okolnosti smrti jejího bratra – kapitána Johna Emmeta.

Setkává se s Mary Emmetovou a seznamuje se s prvními podivnými událostmi. Skončil Maryin bratr svůj život sebevraždou v psychiatrické léčebně, nebo mu někdo pomohl? A kdo jsou neznámí dědici, se kterými se musela Maryina rodina podělit o dědictví po Johnovi?

Autorka rozehrává důmyslný příběh, kdy se Laurenc setkává s mnoha lidmi, které by za jiných okolností vůbec nepotkal. Začíná nejprve Johnovými dědici. U někoho naráží na nezájem a netečnost, u někoho na odpor, u někoho na strach. Pomalu odkrývá jednotlivé dílky podivné skládanky, která odhaluje bolest, strach, nenávist a pomstu. Laurenc si při tom uvědomuje, že jeho život zdaleka není tak strašný, jak mu připadal. Pomaličku se s Maryinou pomocí zvedá z prachu a začíná hledat nový smysl svého života. Když už se zdá, že je jen krůček od štěstí, i od vyřešení Johnovy podivné smrti, vše se obrací a Laurenc opět odhaluje nečekané pravdy.

Autorka píše velice důvěryhodně. Čtenář ani na vteřinu nezaváhá, že by to tehdy mohlo být jinak. Má pocit, že příběh musel psát někdo, kdo v této době žil a kdo si hrůzy první světové války prožil od počátku až do konce. Nejde jen o samotný popis válečného života a strastí. Jde i o dokonale zvládnuté myšlenky válečných hrdinů i obětí a jejich psychické problémy, které se objevovaly nejen během války, ale především po ní. To je ostatně také problém Johna Emmeta a důvod, proč se ocitl v psychiatrické léčebně. Autorka k tomu prostudovala mnoho odborných knih, které uvádí ve svém doslovu. Vysvětluje, co se stalo její inspirací, i proč napsala právě tento příběh.

Autorka dokazuje svůj pisatelský talent od prvního řádku. Čtenář je vtažen do děje a fascinovaně hltá slovo od slova. Věřím, že jen málokdo dokáže knihu odložit dříve, než se dostane na její konec. Není to jen o válce a tragických osudech, není to jen o napínavém ději a detektivní zápletce, tato kniha je především o obrovské solidaritě, porozumění a milosrdenství.

Zda některé postavy v knize vnímají své činy jako milosrdenství, anebo už je to pomsta a zločin, posuďte sami. Zjistíte také, jak zemřel John Emmet, kdo je podivný přítel, kterého Mary Emmetová neustále navštěvuje i jak to dopadne mezi Mary a Laurencem.

Na závěr si dovolím připojit hodnocení některých deníků, které hovoří za vše:

„Spellerová umí mávnutím ruky oživit minulost. Intenzita, se kterou dokáže vyvolat emoce a atmosféru místa, je pozoruhodná. Je to citlivě napsaný román, který čtenáře zasáhne. Výtečný výsledek.“ (The Independent)

„Návrat kapitána Johna Emmeta je plný šokujících odhalení a tichého porozumění – a jednoho posledního, nepatrného aktu milosrdenství, jehož ozvěna zní hlasitěji a déle než jakákoli rána z pušky.“ (The Wall Street Journal)

Knihu Návrat kapitána Johna Emmeta vydalo nakladatelství Host